Byggfakta-logo med 'Powered by Hubexo'. Byggfakta skaper konkurransefordeler og verdi for alle aktører i bygg- og anleggsbransjen

Alle planlagte anleggsprosjekter i Vestland fylke

Alver (60)
Askvoll (3)
Askøy (49)
Aurland (17)
Austevoll (3)
Austrheim (7)
Bergen (100)
Bremanger (10)
Bømlo (12)
Eidfjord (15)
Etne (26)
Fedje (0)
Fitjar (7)
Fjaler (4)
Gloppen (18)
Gulen (5)
Hyllestad (4)
Høyanger (12)
Kinn (27)
Kvam (15)
Kvinnherad (54)
Lærdal (6)
Luster (13)
Modalen (7)
Osterøy (4)
Samnanger (5)
Sogndal (14)
Solund (2)
Stad (33)
Stord (14)
Stryn (27)
Sunnfjord (25)
Sveio (13)
Tysnes (12)
Ullensvang (26)
Ulvik (7)
Vaksdal (13)
Vik (12)
Voss (20)
Årdal (2)
Øygarden (16)
Etablering av kjernekraftverk i Øygarden kommune
3-5 SMR-kjernekraftverk. Det ligger nær Kollsnes og vil kunne gi strøm til både prosessanlegget og industri i Energiparken i kommunen. Hvis kraftverket bygges ut i maksimal størrelse, vil det ha en årsproduksjon på 12,5 TWh. Arealinngrepet vil utgjøre opptil 250 mål.
Ny E39 mellom Stord og Os (Hordfast), Fjordkryssing av Bjørnafjorden
5 km over Bjørnafjorden. Prosjektet vil avløse fergesambandene Sandvikvåg – Halhjem, Halhjem – Våg og Jektevik – Hodnaneset.
Nybygg av vindkraftverk ved Hellandsdalen og Stølsheimen i Hordaland
1500 megawatt. 300 vindturbiner med total høyde på om lag 200 meter. Planen å bygge på fjellplatåene over Hellandsdalen og lenger nordøst i Stølsheimen, i tillegg til områder mot Masfjorden og Lindås.
Ny Ringveg øst og E39 nord i Åsane, trinn 2 (nordre delstrekning)
Total prislapp på hele Ringveg øst er anslått til 17-20 mrd.
Nybygg av bru over Sognefjorden, Lavik-Oppedal
Tre alternativer: flytebru, rørbru eller hengebru. Mulighetsstudien av hengebrua utføres internt i Statens vegvesen. Seks firma ble prekvalifisert for utarbeidelse av konseptvalgutvikling av flytebru og rørbru. Alle som var pre-kvalifisert ble invitert til å sendte inn minimum to forslag (flytebru, rørbru, og/eller en kombinasjon) De seks konsulentgrupperinger som søkte om prekvalifisering var: Dr. ing A. Aas-Jakobsen AS, underleverandører Johs Holt, COWI, NGI, Skanska, Tor Vinje, Rolf Øyvind Johansen Reinertsen/Olav Olsen konsortiet, underleverandører Snøhetta, Arup, B ergerABAM, Faltinsen, Johansson Sweco Norge AS, underleverandører Hans-Petter Brathaug AS, Instanes Polar AS, Anders Bleie Norconsult AS, underleverandør Haug og Blom-Bakke AS Multiconsult AS, underleverandører WSP Finland, Barlindhaug Consult AS, Akvator AS, L2 Arkitekter, Leonhardt, Andrä und Partner Gmbh LMG Marine AS, underleverandører Marintek, Teknisk Data AS, S midt & Ingebrigtsen AS, Fondasol
Ny skipstunnel ved Stadlandet
Brutto tverrsnitt på tunellen er bredde 36 meter, høyde 50 meter. Seilingsbredde er 26,5 meter og seilingshøyde er 33 meter.
Rassikring på Rv 13 Mørkdalen-Håhå-Vikafjellet
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Tiltak vil sikre Kvassdalen, Skredene, Svaet, Skjelingavatnet, Ygningsdalshamrane og Halsabakkane
Ny veg E16 Arna-Vågsbotn, Ringveg øst trinn 1 (søndre delstrekning)
Total prislapp på hele Ringveg øst er anslått til 17-20 mrd.
Nybygg av ny E39 forbi Førde sentrum og Hallbrendslia i Sunnfjord
Kommunedelplan/konsekvensutredning vedtatt.
Nybygg av kraftverk med parallell vannvei i Kvinnherad og Ullensvang kommune
Alt. 1. Mauranger 2 med ett aggregat 1 på 315 MW med inntak i Blådalsvatnet og tre bekkeinntak. I tillegg kommer Blådal pumpestasjon på 3 MW. Alt. 2. Trinn 1: Mauranger 2 med ett aggregat 1 på 315 MW med inntak i Blådalsvatnet og tre bekkeinntak. I tillegg kommer Blådal pumpestasjon på 3 MW. Dette tilsvarer Alt. 1, men stasjon og vannvei forberedes, med større utsprengning, for en senere større installasjon, Trinn 2. Trinn 2: Installasjon av aggregat 2 i Mauranger 2 på 315 MW. I tillegg kommer Svartedal pumpestasjon på 40 MW.
Nybygg av biogassanlegg i Alver
Nybygg av biogassanlegg.
Ny E16 Nærøydalen med tunnel Hylland-Slæn i Aurland/Voss
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Skredtype stein, sørpeskred/flomskred. 300m. Rute 5c.
Rassikringstiltak på E39 Brendestølsfonna i Jølster
Tiltaket vil også sikre Buskredfonna, Kvitesvorsa, Bakkefonna, Steinløkkefonna og Sletteskredfonna. Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Avhenger av NTP 2022-2033.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-01 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-08 Tele, Lavspent bane og veg, SRO veg
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-03 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-05 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-07 Spor og KL
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-03 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-06 Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-05 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Enterprise K-02 Veg
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Nybygg av tunnel og motorvei i Fjell og Øygarden kommune, Sotrasambandet del 2
21-22 km strekning. Sotrasambandet, delprosjekt 2 av 3.
Ny trasé for E39 Bogstunnelen-Gaular grense
I NTP andre periode; 2023-2029.
Ny trasé med tunnel på Fv 614 Svelgen-Grov i Bremanger
Del av Kystvegen i Sogn og Fjordane. Tunnel fra Indrehus til Svelgen, 4,4 km, veg utenfor Svelgen sentrum.
Etablering av bru og veiutbedring på Fylkesveg 55 ved Esefjorden i Balestrand
Bakgrunnen for planarbeidet er rasfareproblematikk for Fv55 ved Esefjorden, og avklaring av framtidig veiløsning for fylkesvegen ved Esefjorden.
Nybygg alternativt ombygg av politistasjon i Bergen
Alternative tomter: Møllendalsveien 31, cirka 10,6 mål, foreslått av Bir AS. Kanalveien119, cirka 9,3 mål foreslått av Frydenbø Eiendom AS. Minde allé 39, foreslått av BaneNOR.
Nybygg av vei og bru langs Fylkesveg 565 i Alver
Dagens bru er frå 1958, og skal etter planen rivast når ei ny bru er på plass. Den nye brua skal komma på nordsida av dagens bru. Den nye brua over Alverstraumen blir litt over 200 meter lang med ei seglingshøgde på 28 meter.
Nybygg av næringsområde i Moldestad
Utfyllingsområde i sjø for marin og maritim næring. Ca. 30 dekar.
Nybygg av vindkraftverk i Høyanger og Sunnfjord kommune
Vindturbiner: Ca. 50 (avhengig av effekt/turbin). Årlig produksjon: Ca. 1 TWh. Installert effekt: Opptil 350 MW. Planområde: Ca. 26 km2. Partnerskap med Hydro og Eviny.
Nybygg av vindkraftverk i Høyanger og Sunnfjord kommune
Søkt produksjon 1632,00 GWh. Søkt effekt 480,00 MW. Inntil 80 turbiner.
Spenningsoppgradering av pumpekraftverk, kraftverk og koblingsstasjon i Modalen kommune
Eviny Fornybar AS har søkt om anleggskonsesjon til å spenningsoppgradere Nygard pumpekraftverk, Steinsland kraftverk og Steinsland koblingsstasjon fra 300 kV til 420 kV. Eviny søker også om tillatelse til omlegging og spenningsoppgradering til 420 kV på kraftledningen Nygard pumpekraftverk - Krossdalen transformatorstasjon. I tillegg søker Eviny om å bygge elektriske anlegg i nye Krossdalen transformatorstasjon. Alle tiltakene er i Modalen kommune i Vestland, og har sammenheng med Statnetts søknad om ny Krossdalen transformatorstasjon.
Utbedring av Fylkesveg 5310 Fosse-Moldekleiv, Frekhaug, Meland
Fv. 5310 Fosse-Moldekleiv og fv. 564 Fossekrysset. 3,6 kilometer.
Nybygg av produksjonsanlegg for grønn hydrogen og grønn ammoniakk i Svelgen
Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for produksjon av grønt hydrogen og grønn ammoniakk på Holmaneset, som skal kunne forsyne både det norske og det europeiske markedet med grønn energi. Anlegget vil produsere produktet grønn ammoniakk som skal fraktes ut av planområdet via skip. Produktet skal erstatte grå ammoniakk i det europeiske markedet, og vil bidra med en klimagassutslippsreduksjon tilsvarende 15,3 millioner tonn CO2 ekvivalenter over en 25 års periode.
Tunnel på Fylkesveg 5641 (tidligere fv. 337) Sundaskreden i Luster
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. 600m.
Nybygg av vindkraftverk i Fitjar kommune
Søkt produksjon 680,00 GWh. Søkt effekt 200,00 MW.
Forlengelse av Fløyfjelltunnelen på E39 i Bergen
Fløyfjelltunnelen vil bli ca 5,3 km etter forlengelse.
Nybygg av vannkraftverk i Årdal kommune
Kraftverket vil kunne gi cirka 30 GWh strøm, som tilsvarer forbruket til 1500 husholdninger. Kraftverket vil bygges i fjell og utnytter en allerede utbygd infrastruktur i eksisterende reguleringsområde. Av landskapsendringer kan det bli aktuelt med veier for adkomst til kraftverket, samt deponering av tunnelmasser.
Rehabilitering av dammer i Høyanger
Rehabilitering av 7 st dammer.
Etablering av byrom og torg samt kanal og basseng i Bergen kommune
I dette prosjektet skal det bygges ca. 150 m kanal fra Minde Allé og sør til Kanalveien 90, og ca. 1000 m2 basseng.
Etablering av parkeringsanlegg over kollektivterminal og nybygg av kontor i Stord kommune
Planområdet er på 15,8 daa og omfattar hovudsakleg eigedomane 38/285 (Bandadalsparken), 27/354 der det i dag er eit forretningsbygg, 27/444 og 27/537 ved SKE bygget, og 27/720 (del av Fv544/Sæ). Føremålet med planforslaget er å leggja til rette for kollektivterminal og etablering av miljøgate gjennom Leirvik sentrum inkludert rundkøyring rett nord for dagens kryss til Lønningsåsen. Over kollektivterminalen kan det etablerast tre etasjar som inneheld parkering, kontor og/eller tenesteyting. På taket kan det etablerast ein park på heile eller deler av arealet. Maksimal byggjehøgde er kote +28, som er rekna i frå eit ferdig utvendig dekke på kote +8. Tilkomst til parkerings­dekke er planlagd i frå Band­a­dalen. Det vert òg ut­greidd mogelegheita for ev. ny løysing for kyss- og køyr, og ny rundkøyring i krysset fv. 544 og Lønn­ings­åsen. Ev solceller.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Kjøreledningsanlegg: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Det skal etableres KL-master og kjøreledning for dobbeltsporet fra Sentrum til Amalie Skrams vei med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Arbeidet inkluderer montering av master, bæresystem, kjøretråd og forankringer/oppstrekk. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nybygg av vei og tunnel mellom Reed og Sandane i Gloppen
Prosjektet E39 Reed - Sandane omfattar planlegging av til saman ca. 4 km veg i dagen og ca.1 ,4 km tunnel, samt tilkomst og lokalvegar på ca. 2 km. Planarbeidet omfattar to strekningar. Delstrekning 1 omfattar ny veg langs eksisterande E39 mellom Reed og Gullkista og tunell gjennom Gullkista. Delstrekning 2 omfattar ny veg i dagen og tunell frå Jarbu mot Sandane med samankopling til eksisterande E39 ved Eide.
Rassikringstiltak på E16 Hettatunnelen Nord i Vaksdal
Prioriteringsnivå middels i skredsikringsplan. Avhenger av NTP 2022-2033.
Nybygg av renseanlegg i dagen i Drotningsvik, Bergen
Gnr/bnr: 136/208 mfl. Renseanlegget med tilhørende anlegg vil etableres i dagen med utslippsledninger i borehull gjennom Storhaugen og ut i fjorden, og vil først bygges etter at den nye Sotrabroen er ferdigstilt.
Oppgradering av tunnel på Fylkesveg 550 i Ullensvang
Fra handlingsplan / kunnskapsgrunnlag for tunneloppgraderinger i Vestland Fylke (2022-2033). Prioritert 3.
Ny tunnel på Fv 5637 Natdropeneset i Luster
Middels prioritert i rassikringsplan Region vest.

Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!

Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.