Alle planlagte anleggsprosjekter i Vestland fylke
Nybygg av bru over Sognefjorden, Lavik-Oppedal
Tre alternativer:
flytebru, rørbru eller hengebru. Mulighetsstudien av hengebrua
utføres internt i Statens vegvesen.
Seks firma ble prekvalifisert for utarbeidelse av konseptvalgutvikling av flytebru og rørbru. Alle som var pre-kvalifisert ble invitert til å sendte inn minimum to forslag (flytebru, rørbru, og/eller en kombinasjon)
De seks konsulentgrupperinger som søkte om prekvalifisering var:
Dr. ing A. Aas-Jakobsen AS, underleverandører Johs Holt, COWI, NGI, Skanska,
Tor Vinje, Rolf Øyvind Johansen
Reinertsen/Olav Olsen konsortiet, underleverandører Snøhetta, Arup,
B ergerABAM, Faltinsen, Johansson
Sweco Norge AS, underleverandører Hans-Petter Brathaug AS, Instanes Polar AS,
Anders Bleie
Norconsult AS, underleverandør Haug og Blom-Bakke AS
Multiconsult AS, underleverandører WSP Finland, Barlindhaug Consult AS,
Akvator AS, L2 Arkitekter, Leonhardt, Andrä und Partner Gmbh
LMG Marine AS, underleverandører Marintek, Teknisk Data AS,
S midt & Ingebrigtsen AS, Fondasol
Nybygg av transformatorstasjon og elektrisk ledning fra Samnanger til Fitjar
Bygging og drift av nytt landstraumanlegg frå Samnanger transformatorstasjon til oljefelta NOA og Krafla i Nordsjøen. Tiltaket vedkjem Samanger, Fitjar, Bjørnafjorden, Tysnes, Øygarden og Austevoll kommunar.
Utgangspunktet for nytt landstrømanlegg til NOA og Krafla er Statnetts 420 kV transformatorstasjon i Børdalen i Samnanger, Vestland fylke. Ny transformatorstasjon, jordkabel og luftledning vil berøre Samnanger kommune. I tillegg vil det være behov for å etablere en kompenseringsstasjon på Årskog næringsområde i Fitjar kommune. Fjord- og sjøkabelen fra Samnanger via Årskog til NOA PdQ vil være ca. 223 km lang og passere gjennom sjøområder i Samnanger, Bjørnafjorden, Tysnes, Fitjar og Austevoll kommuner. Fra NOA PdQ legges det en 27 km lang sjøkabel opp til Krafla UPP, slik at fjordog sjøkabelens samlede lengde blir ca. 250 km.
Ny skipstunnel ved Stadlandet
Brutto tverrsnitt på tunellen er bredde 36 meter, høyde 50 meter.
Seilingsbredde er 26,5 meter og seilingshøyde er 33 meter
Nybygg av kraftverk med parallell vannvei i Kvinnherad og Ullensvang kommune
Alt. 1. Mauranger 2 med ett aggregat 1 på 315 MW med inntak i Blådalsvatnet
og tre bekkeinntak. I tillegg kommer Blådal pumpestasjon på 3 MW.
Alt. 2. Trinn 1: Mauranger 2 med ett aggregat 1 på 315 MW med inntak i Blådalsvatnet og tre bekkeinntak. I tillegg kommer Blådal pumpestasjon på 3 MW. Dette tilsvarer Alt. 1, men stasjon og vannvei forberedes, med større utsprengning, for en senere større installasjon, Trinn 2. Trinn 2: Installasjon av aggregat 2 i Mauranger 2 på 315 MW. I tillegg kommer Svartedal pumpestasjon på 40 MW.
Nybygg av vei og tunnel mellom Reed og Sandane i Gloppen
Prosjektet E39 Reed - Sandane omfattar planlegging av til saman ca. 4 km veg i dagen og ca.1 ,4 km tunnel, samt tilkomst og lokalvegar på ca. 2 km. Planarbeidet omfattar to strekningar. Delstrekning 1 omfattar ny veg langs eksisterande E39 mellom Reed og Gullkista og tunell gjennom Gullkista. Delstrekning 2 omfattar ny veg i dagen og tunell frå Jarbu mot Sandane med samankopling til eksisterande E39 ved Eide.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Kjøreledningsanlegg: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Det skal etableres KL-master og kjøreledning for dobbeltsporet fra Sentrum til Amalie Skrams vei med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Arbeidet inkluderer montering av master, bæresystem, kjøretråd og forankringer/oppstrekk.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Gratistilbud
til bedrifter!
Vil du vite mer om disse prosjektene? Vi gir deg et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og den mest omfattende overvåkning av prosjektmarkedet.