Alle planlagte anleggsprosjekter i Vestland fylke

Alver (76)
Askvoll (15)
Askøy (48)
Aurland (41)
Austevoll (9)
Austrheim (4)
Bergen (99)
Bremanger (32)
Bømlo (14)
Eidfjord (12)
Etne (32)
Fedje (0)
Fitjar (16)
Fjaler (6)
Gloppen (23)
Gulen (21)
Hyllestad (2)
Høyanger (43)
Kinn (66)
Kvam (38)
Kvinnherad (81)
Lærdal (8)
Luster (43)
Modalen (10)
Osterøy (11)
Samnanger (14)
Sogndal (39)
Solund (2)
Stad (41)
Stord (61)
Stryn (39)
Sunnfjord (43)
Sveio (18)
Tysnes (11)
Ullensvang (54)
Ulvik (17)
Vaksdal (43)
Vik (12)
Voss (31)
Årdal (13)
Øygarden (41)
Ny E39 mellom Stord og Os (Hordfast), Fjordkryssing av Bjørnafjorden
5 km over Bjørnafjorden. Prosjektet vil avløse fergesambandene Sandvikvåg – Halhjem, Halhjem – Våg og Jektevik – Hodnaneset.
Nybygg av vindkraftverk ved Hellandsdalen og Stølsheimen i Hordaland
1500 megawatt. 300 vindturbiner med total høyde på om lag 200 meter. Planen å bygge på fjellplatåene over Hellandsdalen og lenger nordøst i Stølsheimen, i tillegg til områder mot Masfjorden og Lindås.
Ny Ringveg øst og E39 nord i Åsane, trinn 2 (nordre delstrekning)
Total prislapp på hele Ringveg øst er anslått til 17-20 mrd.
Nybygg av bru over Sognefjorden, Lavik-Oppedal
Tre alternativer: flytebru, rørbru eller hengebru. Mulighetsstudien av hengebrua utføres internt i Statens vegvesen. Seks firma ble prekvalifisert for utarbeidelse av konseptvalgutvikling av flytebru og rørbru. Alle som var pre-kvalifisert ble invitert til å sendte inn minimum to forslag (flytebru, rørbru, og/eller en kombinasjon) De seks konsulentgrupperinger som søkte om prekvalifisering var: Dr. ing A. Aas-Jakobsen AS, underleverandører Johs Holt, COWI, NGI, Skanska, Tor Vinje, Rolf Øyvind Johansen Reinertsen/Olav Olsen konsortiet, underleverandører Snøhetta, Arup, B ergerABAM, Faltinsen, Johansson Sweco Norge AS, underleverandører Hans-Petter Brathaug AS, Instanes Polar AS, Anders Bleie Norconsult AS, underleverandør Haug og Blom-Bakke AS Multiconsult AS, underleverandører WSP Finland, Barlindhaug Consult AS, Akvator AS, L2 Arkitekter, Leonhardt, Andrä und Partner Gmbh LMG Marine AS, underleverandører Marintek, Teknisk Data AS, S midt & Ingebrigtsen AS, Fondasol
Nybygg av transformatorstasjon og elektrisk ledning fra Samnanger til Fitjar
Bygging og drift av nytt landstraumanlegg frå Samnanger transformatorstasjon til oljefelta NOA og Krafla i Nordsjøen. Tiltaket vedkjem Samanger, Fitjar, Bjørnafjorden, Tysnes, Øygarden og Austevoll kommunar. Utgangspunktet for nytt landstrømanlegg til NOA og Krafla er Statnetts 420 kV transformatorstasjon i Børdalen i Samnanger, Vestland fylke. Ny transformatorstasjon, jordkabel og luftledning vil berøre Samnanger kommune. I tillegg vil det være behov for å etablere en kompenseringsstasjon på Årskog næringsområde i Fitjar kommune. Fjord- og sjøkabelen fra Samnanger via Årskog til NOA PdQ vil være ca. 223 km lang og passere gjennom sjøområder i Samnanger, Bjørnafjorden, Tysnes, Fitjar og Austevoll kommuner. Fra NOA PdQ legges det en 27 km lang sjøkabel opp til Krafla UPP, slik at fjordog sjøkabelens samlede lengde blir ca. 250 km.
Ny skipstunnel ved Stadlandet
Brutto tverrsnitt på tunellen er bredde 36 meter, høyde 50 meter. Seilingsbredde er 26,5 meter og seilingshøyde er 33 meter
Rassikring på Rv 13 Mørkdalen-Håhå-Vikafjellet
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Tiltak vil sikre Kvassdalen, Skredene, Svaet, Skjelingavatnet, Ygningsdalshamrane og Halsabakkane
Ny veg E16 Arna-Vågsbotn, Ringveg øst trinn 1 (søndre delstrekning)
Total prislapp på hele Ringveg øst er anslått til 17-20 mrd.
Nybygg av ny E39 forbi Førde sentrum og Hallbrendslia i Sunnfjord
Kommunedelplan/konsekvensutredning vedtatt.
Nybygg av kraftverk med parallell vannvei i Kvinnherad og Ullensvang kommune
Alt. 1. Mauranger 2 med ett aggregat 1 på 315 MW med inntak i Blådalsvatnet og tre bekkeinntak. I tillegg kommer Blådal pumpestasjon på 3 MW. Alt. 2. Trinn 1: Mauranger 2 med ett aggregat 1 på 315 MW med inntak i Blådalsvatnet og tre bekkeinntak. I tillegg kommer Blådal pumpestasjon på 3 MW. Dette tilsvarer Alt. 1, men stasjon og vannvei forberedes, med større utsprengning, for en senere større installasjon, Trinn 2. Trinn 2: Installasjon av aggregat 2 i Mauranger 2 på 315 MW. I tillegg kommer Svartedal pumpestasjon på 40 MW.
Ny E16 Nærøydalen med tunnel Hylland-Sleen i Aurland/Voss
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Skredtype stein, sørpeskred/flomskred. 300m. Rute 5c.
Rassikringstiltak på E39 Brendestølsfonna i Jølster
Tiltaket vil også sikre Buskredfonna, Kvitesvorsa, Bakkefonna, Steinløkkefonna og Sletteskredfonna. Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Avhenger av NTP 2022-2033.
Rassikring av E16 Gudvangen-Stallheim i Nærøydalen
Prioriteringsnivå middels i skredsikringsplan. Rute 5c. Skredtype is, stein. 110m
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-09 Banesignal
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-08 Tele, Lavspent bane og veg, SRO veg
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-05 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-03 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-03 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-01 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-06 Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-07 Spor og KL
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-05 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Enterprise K-02 Veg
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Nybygg av tunnel og motorvei i Fjell og Øygarden kommune, Sotrasambandet del 2
21-22 km strekning. Sotrasambandet, delprosjekt 2 av 3.
Skredsikringstiltak på Fylkesveg 609 Heilevang i Sunnfjord og Askvoll kommune
Det skal byggast ein 2450 meter lang skredsikringstunnel mellom Hestvika og Heilevang, i tillegg kjem fleire hundre meter ny veg på kvar side av tunnelen. Planen skal også legge til rette for å plassere overskot av tunnelstein i deponi, både i Rørvika, Hestvika og på Heilevang.
Ny tunnel på Fv 5600 Skoddesete i Vik
Middels prioritert i rassikringsplan Region vest.
Ny tunnel på Fv 5600 Svartasva i Vik
Middels prioritert i rassikringsplan Region vest.
Ny trasé med tunnel på Fv 614 Svelgen-Grov i Bremanger
Del av Kystvegen i Sogn og Fjordane. Tunnel fra Indrehus til Svelgen, 4,4 km, veg utenfor Svelgen sentrum.
Ny bru på Fjelbergsambandet, Fjelbergøy-Borgundøy
Fra Regional transportplan Hordaland 2013-2024, aktuelle prosjekt 2018-2024.
Nybygg av næringsområde i Moldestad
Utfyllingsområde i sjø for marin og maritim næring. Ca. 30 dekar.
Ny bru på Fylkesveg 55, Kjenesskreda-Hølenskreda i Balestrand
Skredfaktor 5. Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. 280m Skredtype tørrsnø.
Nybygg av vindkraftverk i Høyanger og Sunnfjord kommune
Søkt produksjon 1632,00 GWh. Søkt effekt 480,00 MW. Inntil 80 turbiner.
Drift og vedlikehold på fylkesveger og fylkes-g/s-veger med tilhørende sideanlegg i Vestland fylkeskommune
Voss, Ulvik, Modalen, Vaksdal, Samnanger og deler av Bjørnafjorden, Kvam og Samnanger kommune.
Ny tunnel på Fv 7 Kvanndal øst i Granvin
Middels prioritert i rassikringsplan Region vest. Skredtype is, stein. 1300m.
Nybygging av pumpekraftverk i Luster
113,00 GWh. Fjellanlegg. Ca 8 km tunnel.
Ny tunnel på Fv 79 Steinstøberget I i Kvam
Høy prioritert i rassikringsplan Region vest. Skredtype is, stein. 270m.
Rassikringstiltak/ny tunnel på Fv 664 Navelsakerstranda i Eid
Skredfaktor 6,85. Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Skredtype tørrsnø, stein. 1900m.
Drift og vedlikehold på fylkesveger og fylkes-g/s-veger med tilhørende sideanlegg i Vestland fylkeskommune
Osterøy, Tysnes, og i deler av kommunene Bjørnafjorden, Kvam, Kvinnherad og Samnanger kommune.
Ny tunnel på Fv 5724 Heimefonna i Stryn
Skredfaktor 6,06. Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. 170m. Skredtype bløtsnø/sørpeskred.
Rassikringstiltak på E39 Skredestranda i Stad
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Avhenger av NTP 2022-2033.
Opparbeidelse av infrastruktur for nybygg av boliger på Minde, Årstad, Bergen
Opparbeidelse av infrastruktur for "Bergensmeieriet" Minde.
Nybygg av produksjonsanlegg for grønn hydrogen og grønn ammoniakk i Svelgen
Produksjonsanlegg med en mulig kapasitet på 300 megawatt grønn hydrogen og grønn ammoniakk. Områderegulering for Holmaneset i Bremanger kommune, gnr/bnr 41/1, 41/8, 41/11 og 41/18. Planområdet er ca. 1349 daa stort.
Nybygg av transformatorstasjoner og kraftledninger mellom Sognefjorden og Hardangerfjorden (Modalen i Vestland)
Krossdalen transformatorstasjon. Gassisolert løsning på 26 000 m2 tomt Modalen koblingsstasjon vil bli revet etter at ny Krossdalen stasjon og ledninger er i drift Forlengelse av eksisterende kraftledning Haugsvær-Steinsland med ca. fem kilometer. Fem kilometer ny 420 kV kraftledning mellom Steinsland og Krossdalen. Endringer i dagens Steinsland koblingsstasjon. Nytt kaihakk på Eidslandet i Vaksdal kommune. Veier og anleggsplasser.
Tunnel på Fylkesveg 5641 (tidligere fv. 337) Sundaskreden i Luster
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. 600m.
Nybygg av vindkraftverk i Fitjar kommune
Søkt produksjon 680,00 GWh. Søkt effekt 200,00 MW.
Oppgradering av avløpsrenseanlegg på Garnes i Arna
Gnr/bnr: 284/363, 284/3, 284/5 m. fl.
Etablering av bru og veiutbedring på Fylkesveg 55 ved Esefjorden i Balestrand
Bakgrunnen for planarbeidet er rasfareproblematikk for Fv55 ved Esefjorden, og avklaring av framtidig veiløsning for fylkesvegen ved Esefjorden.
Rehabilitering av dammer i Høyanger
Rehabilitering av 7 st dammer.
Rassikringstiltak på E16 Hettatunnelen Nord i Vaksdal
Prioriteringsnivå middels i skredsikringsplan. Avhenger av NTP 2022-2033.
Nybygg av vei og tunnel mellom Reed og Sandane i Gloppen
Prosjektet E39 Reed - Sandane omfattar planlegging av til saman ca. 4 km veg i dagen og ca.1 ,4 km tunnel, samt tilkomst og lokalvegar på ca. 2 km. Planarbeidet omfattar to strekningar. Delstrekning 1 omfattar ny veg langs eksisterande E39 mellom Reed og Gullkista og tunell gjennom Gullkista. Delstrekning 2 omfattar ny veg i dagen og tunell frå Jarbu mot Sandane med samankopling til eksisterande E39 ved Eide.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Kjøreledningsanlegg: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Det skal etableres KL-master og kjøreledning for dobbeltsporet fra Sentrum til Amalie Skrams vei med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Arbeidet inkluderer montering av master, bæresystem, kjøretråd og forankringer/oppstrekk. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.

Gratistilbud
til bedrifter!

Vil du vite mer om disse prosjektene? Vi gir deg et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og den mest omfattende overvåkning av prosjektmarkedet.