Alle planlagte anleggsprosjekter i Bergen
Nybygg alternativt ombygg av politistasjon i Bergen
Justisministeren anslår at bygget kan stå ferdig på starten av 2030-tallet.
Alternative tomter: Dokken Sør, cirka 8 mål, foreslått av Dokken Utvikling AS på vegne av Bergen kommune. Møllendalsveien 31, cirka 10,6 mål, foreslått av Bir AS. Kanalveien119, cirka 9,3 mål foreslått av Frydenbø Eiendom AS.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Kjøreledningsanlegg: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Det skal etableres KL-master og kjøreledning for dobbeltsporet fra Sentrum til Amalie Skrams vei med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Arbeidet inkluderer montering av master, bæresystem, kjøretråd og forankringer/oppstrekk.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nybygg av renseanlegg i dagen i Drotningsvik, Bergen
Gnr/bnr: 136/208 mfl. Renseanlegget med tilhørende anlegg vil etableres i dagen med utslippsledninger i borehull gjennom Storhaugen og ut i fjorden, og vil først bygges etter at den nye Sotrabroen er ferdigstilt.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Lavspent: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter leveranse, kabling og installasjon av alle tekniske enheter utover tele- og driftsstøttesystem og banesignal. Dette vil være belysning langs linjen, på holdeplasser, langs veier og i tekniske rom fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Spor: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter etablering av spor inkl. ballast, sviller, befestelse og skinnegang, samt tekniske innretninger i tilknytning til skinnegangen. Arbeidet omfatter levering av både ballastspor og fastspor med avsporingssikring fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn.
Sporveksel: Dette er en ren utstyrsleveranse som blir tiltransportert sporentreprenøren.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Sanering av avløpsledning i Bergen
Prosjektet omfatter sanering av de eksisterende utlippsledningene som i dag har utslipp til de indre delene av Fanafjorden och overføre avløpet til Flesland avløsprenseanlegg.
Prosjektet omfatter etablering av seks pumpestasjoner på følgende lokaliteter:
¤ Hovdavika, ved "Møkkakaien (Pumpestasjon P1),
¤ Sagavika, ved Krokeidvegen nr. 153 (Pumpestasjon P2),
¤ Fanahammeren, ved nr. 23 (pumpestasjon P3)
¤ Stend, ved nr. 22 (Stend kraftverk) (Pumpestasjon P4),
¤ Mjelkavik, sørsiden av kryss Hordnesvegen X Skeievegen (Pumpestasjon P6).
I tillegg skal det etableres ca. 5,5 km sjøledning, grøfter på land, seks byggegroper for prefabrikkerte pumpestasjoner, spunt, natursteinsmur og kumgrupper i tilknytning til pumpestasjonene. Eksisterende utslippsledninger skal fjernes.
Nybygg av strandpark på Møllendal i Bergen
Det skal opparbeides en strandpark på Tonningsneset. Det skal prosjekteres med gangveier langs sjølinjen. Friområdet er en del av og forutsetning for realiseringen av det nye boligområdet i Grønneviken. Prosjektområdet ligger på et nedlagt, kontrollert kommunalt deponi og innebærer sanering av forurenset grunn.
Miljøtiltak i Vågen i Bergen
Spredning av miljøgifter i Vågen skal reduseres med 80 prosent. Ny tilførsel av miljøgifter fra land skal minimaliseres. Tiltak skal utføres skånsomt for å bidra til bevarelse av kulturminner i området.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Sandbrogaten til Amalie Skrams vei, inklusiv 1500 lang tunnel (llengde på tunnel kan bli justert) og underjordisk holdeplass (grunnarbeid og bygg (eks. teknisk utrustning)) med adkomstunnel som har utgang ved Sandviken kirke. Tunnelportaler, murer, omlegging av infrastruktur, etablering av sportrau, holdeplass i Amalie Skrams vei, omfattende grøntarbeid, omfattende grunnarbeid og konstruksjoner ved Sandviken kirke, bygging av portaler og tekniske rom ved Sandbrogaten, re-etablering av anleggs-/riggområde ved Sandbrogaten.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utvikling av kaiområde i Bergen
17500m2 tomteareal. Området inneholder: Skur 18c, Skur 18b, Skur 18a og C.Sundts gate 65 (hjelle kjemi). Tollbodkaiene skal utvikles til blandet byformål i kobinasjon med havneformål, BOH antar at boligutvikling, evt i kombinasjon med næring/kontor, er mest naturlig. Antatt start og kostnad av redaksjonen.
Etablering av garasjeanlegg i fjellet under skole i Bergen kommune
Formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for parkeringsanlegg i fjell for beboere, næringsdrivende og besøkende i Sandviken, i utgangspunktet for ca. 320 plasser. Det skal legges til rette for mobilitetspunkt og ladepunkt for bil og sykkel, samt lagerhotell. Fjellrommet skal kunne nyttes til andre formål enn parkering dersom parkeringsbehovet reduseres i fremtiden.
Samtidig skal areal på bakken, der det i dag er utstrakt bruk av gateparkering, vurderes med tanke på omdisponering av gateareal der det i dag er parkering. Parkeringsanlegget vil muliggjøre sanering av deler av gateparkeringen. Hvilke gater og hvilket omfang vurderes i planprosess.
Ombygg av brannstasjon på Ulset i Bergen
Brannvesenet har behov for ombygging av brannstasjonen for å etablere skille mellom ren og uren sone. Arbeidet innebærer innvendig ombygging av kontorlokaler til garderober og treningsfasiliteter, samt oppgradering av eksisterende kontorer og tekniske installasjoner. Brannstasjonen skal være i ordinær drift under ombyggingen.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Påhugg Sandbrogaten: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Sandbrogaten, omlegging av vann og avløp, spunting og etablering av midlertidig bru over byggegrop Nye Sandviksvei. Bygging av ny vei i Dreggen rundt Hotel Orion
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Forberedende arbeider Amalie Skram: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Amalie Skrams vei, riving av hus, omlegging av vei, etablere nytt veikryss Amalie Skrams vei/Sjøgaten, etablere riggområde Amalie Skrams vei.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Likerettere: Dette er en teknisk totalentreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter design, detaljprosjektering, leveranse og installasjon av likeretterstasjoner, inkludert alt elektronisk og mekanisk utstyr for banestrøm fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon på strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Oppgradering av kai i Bergen
Pullertene og fendringen på Festningskaiene er i dårligere forfatning enn først antatt etter at Bergen kommune overtok eierskapet fra Bergen Havn. Utbedringene er nødvendig for å sikre drift av de store kaianleggene uten vesentlig risiko for skader. Erfaring fra andre kaier viser at det må være fokus på dette for å få ned risikoen for større skader og nedstengning.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sentrum: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Kaigaten til Sandbrogaten, inkludert Bryggen i Bergen. Omlegging av infrastruktur i grunnen, etablering av sportrau, holdeplasser, veiomlegginger og etablering av gang- og sykkelveier, omfattende arbeid med omlegging av vann og avløp og teknisk infrastruktur, etablering av store betongkulverter og rør, spuntarbeid, krevende arbeid i arkeologisk verneområde, arbeid langs sjøkant som kan inkludere bruk av lekter, bygging av 3 holdeplasser for Bybanen, krevende trafikkavvikling i anleggsgjennomføringen, etablering av høykvalitets natursteinsdekke og etablering av grøntområder.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbedring av parkeringsanlegg i Bergen
Klostergarasjen består av to haller i fjell, hver hall med tre etasjer. Garasjen har derfor seks parkeringsetasjer. Hver etasje er 200 m lang og 17 m bred.
Nybygg av høydebasseng i Bergen
1. Forslagsstillers planinitiativ
• Høydebasseng på 20 000 m³ (5 000 m³ * 4).
• Ønskelig å etablere en pumpestasjon plassert ved Gaupåsvegen.
• Utbedre vannforsyningen til Bergen nord, Åsane.
Forslagstiller ønsker å legge til rette for å etablere et høydebasseng på Gaupås på 20 000 m³ for å utbedre vannforsyningen til Bergen nord, Åsane. Bergen kommune v/Bergen Vann skal på sikt knytte sammen hovedvannsforsyningen mellom Espeland
vannbehandlingsanlegg/Indre Arna (Gullfjellsutbyggingen) og Bergen nord, Åsane.
Planområdet omfatter Kistehaugen som er et landskapsplatå mellom Gaupåsvegen og
Gaupåsvatnet, med mer. Selve tiltaksområdet for bygging av høydebasseng,
adkomstveg og pumpestasjon er tenkt plassert i sin helhet innenfor grensene av
Adresseinformasjon fylles inn ved ekspedering.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Gatesignal: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter leveranse, kabling og installasjon av gatesignal fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Trafikktiltak sentrum: Ombygging og justering av en del eksisterende veikryss, ombygging og flytting av infrastruktur (kabler og VA).
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Banesignal: Banen bygges etter grunnprinsipp om kjøring på sikt uten signalanlegg, men i spesielle områder, for eksempel tunnel, enkeltsporområder, sporveksler, forsterkes løsningen med signalanlegg. Entreprisen vil bestå av design, detaljprosjektering, fabrikasjon, leveranser, montasje, testing og idriftsettelse, og vil således være en totalleveranse for signalanlegg for bane og pensestyring med signal, samt sikkerhetsdokumentasjon og tilhørende prosesser.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Rehabilitering av dam i Bergen
Rehabilitering av dam Skredderdalen, lokalisert ca. 200 meter oppstrøms Mulen pumpestasjon i Fjellveien. Rehabilitering omfatter tiltak for å tilfredstille krav til stabilitet, samt tiltak på flomløp og bunntrappearrangement.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Infrastruktur Nye Sandviksvei (forberedende entreprise): Omlegging av kabler, noe riving av murer og mindre bygg, tilrettelegge for riggområde på Koengen.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken holdeplass teknisk: Dette er en teknisk entreprise som omfatter installering av ventilasjon, elektro, VA-anlegg på undergrunns holdeplass i Sanviken.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!
Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.