Byggfakta-logo med 'Powered by Hubexo'. Byggfakta skaper konkurransefordeler og verdi for alle aktører i bygg- og anleggsbransjen

Alle planlagte anleggsprosjekter i Bergen

Ny Ringveg øst og E39 nord i Åsane, trinn 2 (nordre delstrekning)
Total prislapp på hele Ringveg øst er anslått til 17-20 mrd.
Ny veg E16 Arna-Vågsbotn, Ringveg øst trinn 1 (søndre delstrekning)
Total prislapp på hele Ringveg øst er anslått til 17-20 mrd.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-09 Banesignal
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-08 Tele, Lavspent bane og veg, SRO veg
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-07 Spor og KL
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Enterprise K-02 Veg
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-06 Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-05 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-05 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-03 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-03 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-01 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Nybygg alternativt ombygg av politistasjon i Bergen
Justisministeren anslår at bygget kan stå ferdig på starten av 2030-tallet. Alternative tomter: Dokken Sør, cirka 8 mål, foreslått av Dokken Utvikling AS på vegne av Bergen kommune. Møllendalsveien 31, cirka 10,6 mål, foreslått av Bir AS. Kanalveien119, cirka 9,3 mål foreslått av Frydenbø Eiendom AS.
Forlengelse av Fløyfjelltunnelen på E39 i Bergen
Fløyfjelltunnelen vil bli ca 5,3 km etter forlengelse.
Etablering av byrom og torg samt kanal og basseng i Bergen kommune
I dette prosjektet skal det bygges ca. 150 m kanal fra Minde Allé og sør til Kanalveien 90, og ca. 1000 m2 basseng.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Kjøreledningsanlegg: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Det skal etableres KL-master og kjøreledning for dobbeltsporet fra Sentrum til Amalie Skrams vei med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Arbeidet inkluderer montering av master, bæresystem, kjøretråd og forankringer/oppstrekk. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nybygg av renseanlegg i dagen i Drotningsvik, Bergen
Gnr/bnr: 136/208 mfl. Renseanlegget med tilhørende anlegg vil etableres i dagen med utslippsledninger i borehull gjennom Storhaugen og ut i fjorden, og vil først bygges etter at den nye Sotrabroen er ferdigstilt.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Lavspent: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter leveranse, kabling og installasjon av alle tekniske enheter utover tele- og driftsstøttesystem og banesignal. Dette vil være belysning langs linjen, på holdeplasser, langs veier og i tekniske rom fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Spor: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter etablering av spor inkl. ballast, sviller, befestelse og skinnegang, samt tekniske innretninger i tilknytning til skinnegangen. Arbeidet omfatter levering av både ballastspor og fastspor med avsporingssikring fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Sporveksel: Dette er en ren utstyrsleveranse som blir tiltransportert sporentreprenøren. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nybygg av garasje/parkeringsanlegg Bergen
Avventer beslutning. 600 parkeringsplasser. Oddmund Soldal: innleid rådgiver.
Utbedring av tunnel på E16 i Bergen/Vaksdal
Ved utbygging av E16 Stanghelle-Arna som er prioritert i NTP 2018-2029, erstattes denne av en ny ettløpstunnel.
E39 Sykkelstamveg i Bergen sentrum, delstrekning 1 Skeie-Rådal
Sykkelstamveg Bergen, delstrekning 1 av 2 av sammenhengende sykkelveg fra Flesland via Bergen sentrum til Åsane.
Sanering av avløpsledning i Bergen
Prosjektet omfatter sanering av de eksisterende utlippsledningene som i dag har utslipp til de indre delene av Fanafjorden och overføre avløpet til Flesland avløsprenseanlegg. Prosjektet omfatter etablering av seks pumpestasjoner på følgende lokaliteter: ¤ Hovdavika, ved "Møkkakaien (Pumpestasjon P1), ¤ Sagavika, ved Krokeidvegen nr. 153 (Pumpestasjon P2), ¤ Fanahammeren, ved nr. 23 (pumpestasjon P3) ¤ Stend, ved nr. 22 (Stend kraftverk) (Pumpestasjon P4), ¤ Mjelkavik, sørsiden av kryss Hordnesvegen X Skeievegen (Pumpestasjon P6). I tillegg skal det etableres ca. 5,5 km sjøledning, grøfter på land, seks byggegroper for prefabrikkerte pumpestasjoner, spunt, natursteinsmur og kumgrupper i tilknytning til pumpestasjonene. Eksisterende utslippsledninger skal fjernes.
Nybygg av strandpark på Møllendal i Bergen
Det skal opparbeides en strandpark på Tonningsneset. Det skal prosjekteres med gangveier langs sjølinjen. Friområdet er en del av og forutsetning for realiseringen av det nye boligområdet i Grønneviken. Prosjektområdet ligger på et nedlagt, kontrollert kommunalt deponi og innebærer sanering av forurenset grunn.
Miljøtiltak i Vågen i Bergen
Spredning av miljøgifter i Vågen skal reduseres med 80 prosent. Ny tilførsel av miljøgifter fra land skal minimaliseres. Tiltak skal utføres skånsomt for å bidra til bevarelse av kulturminner i området.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Sandbrogaten til Amalie Skrams vei, inklusiv 1500 lang tunnel (llengde på tunnel kan bli justert) og underjordisk holdeplass (grunnarbeid og bygg (eks. teknisk utrustning)) med adkomstunnel som har utgang ved Sandviken kirke. Tunnelportaler, murer, omlegging av infrastruktur, etablering av sportrau, holdeplass i Amalie Skrams vei, omfattende grøntarbeid, omfattende grunnarbeid og konstruksjoner ved Sandviken kirke, bygging av portaler og tekniske rom ved Sandbrogaten, re-etablering av anleggs-/riggområde ved Sandbrogaten. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nybygg av parkeringshus i Damsgård
Två etasjer i fjellet. Totalt 200 parkeringsplasser i fjellet.
Nybygg av fortau og overvannsledning på Laksevåg i Bergen
Planforslaget fremmes for å legge til rette for etablering av fortau langs Johan Berentsens vei fra krysset ved Nygårdsvikveien til krysset ved Knut Johnsens vei. 400 meter fortau.
Utvikling av kaiområde i Bergen
17500m2 tomteareal. Området inneholder: Skur 18c, Skur 18b, Skur 18a og C.Sundts gate 65 (hjelle kjemi). Tollbodkaiene skal utvikles til blandet byformål i kobinasjon med havneformål, BOH antar at boligutvikling, evt i kombinasjon med næring/kontor, er mest naturlig. Antatt start og kostnad av redaksjonen.
Etablering av garasjeanlegg i fjellet under skole i Bergen kommune
Formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for parkeringsanlegg i fjell for beboere, næringsdrivende og besøkende i Sandviken, i utgangspunktet for ca. 320 plasser. Det skal legges til rette for mobilitetspunkt og ladepunkt for bil og sykkel, samt lagerhotell. Fjellrommet skal kunne nyttes til andre formål enn parkering dersom parkeringsbehovet reduseres i fremtiden. Samtidig skal areal på bakken, der det i dag er utstrakt bruk av gateparkering, vurderes med tanke på omdisponering av gateareal der det i dag er parkering. Parkeringsanlegget vil muliggjøre sanering av deler av gateparkeringen. Hvilke gater og hvilket omfang vurderes i planprosess.
Ombygg av brannstasjon på Ulset i Bergen
Brannvesenet har behov for ombygging av brannstasjonen for å etablere skille mellom ren og uren sone. Arbeidet innebærer innvendig ombygging av kontorlokaler til garderober og treningsfasiliteter, samt oppgradering av eksisterende kontorer og tekniske installasjoner. Brannstasjonen skal være i ordinær drift under ombyggingen.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Påhugg Sandbrogaten: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Sandbrogaten, omlegging av vann og avløp, spunting og etablering av midlertidig bru over byggegrop Nye Sandviksvei. Bygging av ny vei i Dreggen rundt Hotel Orion Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbedring av tunnel på Fylkesveg 540 Løvstakken i Bergen
Fra handlingsplan / kunnskapsgrunnlag for tunneloppgraderinger i Vestland Fylke (2022-2033). Prioritert 2.
Oppgradering av vei og nybygg av fortau i Bergen
Prosjektet gjelder oppgradering av Mølledalsbakken, i form av justering av veglinje samt opparbeidelse av tosidig fortau i Mølledalsbakken fra Haukelandsveien til Mølledalsveien.
Nybygg av gang- og sykkelveg langs Fylkesveg 5208 Kjøkkelvikveien mellom Fæsterhuset og Lyderhornsveien i Laksevåg bydel i Bergen kommune
Gårdsnummer 143, bruksnummer 211 m.fl. Føremålet med planen er å legge til rette for samanhengande gange- og sykkelløysing frå Lyderhornskrysset til Fæsterhuset/Kjøkkelvik idrettsplass, og generelt betre framkomelegheit for mjuke trafikantar. I tillegg blir det lagt til rette for å føre vassleidning i sjø til Kjøkkelvika. Strekninga er omtrent to kilometer, og prosjektet er ein del av det prioriterte sykkelnettet i Sykkelstrategi for Bergen 2020-2030, samt inkludert i Miljøløftet.
Forberedende arbeider for ERTMS i Norge, Bergensbanen
- Føringsveier for kabler på stasjoner, sidespor, planoverganger, blokkposter og rasvarsling - Fundament for nye tekniske hus - Strømforsyning for nye installasjoner, inkludert reservestrøm
Drift- og vedlikehold av ferjekaier sør for stad 2026-2031
Oppdraget omfatter flere fylken. Totalt kontraktsverdi ca 100-500 mnok.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Forberedende arbeider Amalie Skram: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Amalie Skrams vei, riving av hus, omlegging av vei, etablere nytt veikryss Amalie Skrams vei/Sjøgaten, etablere riggområde Amalie Skrams vei. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Likerettere: Dette er en teknisk totalentreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter design, detaljprosjektering, leveranse og installasjon av likeretterstasjoner, inkludert alt elektronisk og mekanisk utstyr for banestrøm fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon på strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Oppgradering av kai i Bergen
Pullertene og fendringen på Festningskaiene er i dårligere forfatning enn først antatt etter at Bergen kommune overtok eierskapet fra Bergen Havn. Utbedringene er nødvendig for å sikre drift av de store kaianleggene uten vesentlig risiko for skader. Erfaring fra andre kaier viser at det må være fokus på dette for å få ned risikoen for større skader og nedstengning.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sentrum: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Kaigaten til Sandbrogaten, inkludert Bryggen i Bergen. Omlegging av infrastruktur i grunnen, etablering av sportrau, holdeplasser, veiomlegginger og etablering av gang- og sykkelveier, omfattende arbeid med omlegging av vann og avløp og teknisk infrastruktur, etablering av store betongkulverter og rør, spuntarbeid, krevende arbeid i arkeologisk verneområde, arbeid langs sjøkant som kan inkludere bruk av lekter, bygging av 3 holdeplasser for Bybanen, krevende trafikkavvikling i anleggsgjennomføringen, etablering av høykvalitets natursteinsdekke og etablering av grøntområder. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbedring av parkeringsanlegg i Bergen
Klostergarasjen består av to haller i fjell, hver hall med tre etasjer. Garasjen har derfor seks parkeringsetasjer. Hver etasje er 200 m lang og 17 m bred.
Nybygg av høydebasseng i Bergen
1. Forslagsstillers planinitiativ • Høydebasseng på 20 000 m³ (5 000 m³ * 4). • Ønskelig å etablere en pumpestasjon plassert ved Gaupåsvegen. • Utbedre vannforsyningen til Bergen nord, Åsane. Forslagstiller ønsker å legge til rette for å etablere et høydebasseng på Gaupås på 20 000 m³ for å utbedre vannforsyningen til Bergen nord, Åsane. Bergen kommune v/Bergen Vann skal på sikt knytte sammen hovedvannsforsyningen mellom Espeland vannbehandlingsanlegg/Indre Arna (Gullfjellsutbyggingen) og Bergen nord, Åsane. Planområdet omfatter Kistehaugen som er et landskapsplatå mellom Gaupåsvegen og Gaupåsvatnet, med mer. Selve tiltaksområdet for bygging av høydebasseng, adkomstveg og pumpestasjon er tenkt plassert i sin helhet innenfor grensene av Adresseinformasjon fylles inn ved ekspedering.
Etablering av ladepunkter for el-biler på ulike lokasjoner i Bergen kommune
Bymiljøetaten (BME) skal i perioden 2025-2028 etablere en rekke ladepunkter for el-biler på ulike lokasjoner i Bergen.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Gatesignal: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter leveranse, kabling og installasjon av gatesignal fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nybygg av høydebasseng i Ytre Arna, Bergen
Planlagt bassengvolum:15000-20000m3.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Trafikktiltak sentrum: Ombygging og justering av en del eksisterende veikryss, ombygging og flytting av infrastruktur (kabler og VA). Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Banesignal: Banen bygges etter grunnprinsipp om kjøring på sikt uten signalanlegg, men i spesielle områder, for eksempel tunnel, enkeltsporområder, sporveksler, forsterkes løsningen med signalanlegg. Entreprisen vil bestå av design, detaljprosjektering, fabrikasjon, leveranser, montasje, testing og idriftsettelse, og vil således være en totalleveranse for signalanlegg for bane og pensestyring med signal, samt sikkerhetsdokumentasjon og tilhørende prosesser. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Rehabilitering av dam i Bergen
Rehabilitering av dam Skredderdalen, lokalisert ca. 200 meter oppstrøms Mulen pumpestasjon i Fjellveien. Rehabilitering omfatter tiltak for å tilfredstille krav til stabilitet, samt tiltak på flomløp og bunntrappearrangement.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Infrastruktur Nye Sandviksvei (forberedende entreprise): Omlegging av kabler, noe riving av murer og mindre bygg, tilrettelegge for riggområde på Koengen. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Etablering av tunneltrasé for hovedsykkelrute fra sentrum til Sandviken i Bergen kommune
Bybanetraséen fra Kaigaten til Sandviken er cirka 4,3 km lang.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken holdeplass teknisk: Dette er en teknisk entreprise som omfatter installering av ventilasjon, elektro, VA-anlegg på undergrunns holdeplass i Sanviken. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Etablering av kontrollstasjon ved E39 i Bergen
Etablering av en kontrollhall på 30x7 meter. Et kontorbygg med kontrollrom, som henger sammen med kontrollhallen på ca. 200 m2 netto. 1-2 etasjer.
Oppgradering av infrastruktur for nybygg av boliger og næring i Bergen
Etablering av infrastruktur for bolig og næringsområde.

Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!

Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.