Alle planlagte anleggsprosjekter i Bergen
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Kjøreledningsanlegg: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Det skal etableres KL-master og kjøreledning for dobbeltsporet fra Sentrum til Amalie Skrams vei med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Arbeidet inkluderer montering av master, bæresystem, kjøretråd og forankringer/oppstrekk.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nybygg av renseanlegg i dagen i Drotningsvik, Bergen
Gnr/bnr: 136/208 mfl. Renseanlegget med tilhørende anlegg vil etableres i dagen med utslippsledninger i borehull gjennom Storhaugen og ut i fjorden, og vil først bygges etter at den nye Sotrabroen er ferdigstilt.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Lavspent: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter leveranse, kabling og installasjon av alle tekniske enheter utover tele- og driftsstøttesystem og banesignal. Dette vil være belysning langs linjen, på holdeplasser, langs veier og i tekniske rom fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Spor: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter etablering av spor inkl. ballast, sviller, befestelse og skinnegang, samt tekniske innretninger i tilknytning til skinnegangen. Arbeidet omfatter levering av både ballastspor og fastspor med avsporingssikring fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn.
Sporveksel: Dette er en ren utstyrsleveranse som blir tiltransportert sporentreprenøren.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Sanering av avløpsledning i Bergen
Prosjektet omfatter sanering av de eksisterende utlippsledningene som i dag har utslipp til de indre delene av Fanafjorden och overføre avløpet til Flesland avløsprenseanlegg.
Prosjektet omfatter etablering av seks pumpestasjoner på følgende lokaliteter:
¤ Hovdavika, ved "Møkkakaien (Pumpestasjon P1),
¤ Sagavika, ved Krokeidvegen nr. 153 (Pumpestasjon P2),
¤ Fanahammeren, ved nr. 23 (pumpestasjon P3)
¤ Stend, ved nr. 22 (Stend kraftverk) (Pumpestasjon P4),
¤ Mjelkavik, sørsiden av kryss Hordnesvegen X Skeievegen (Pumpestasjon P6).
I tillegg skal det etableres ca. 5,5 km sjøledning, grøfter på land, seks byggegroper for prefabrikkerte pumpestasjoner, spunt, natursteinsmur og kumgrupper i tilknytning til pumpestasjonene. Eksisterende utslippsledninger skal fjernes.
Nybygg av strandpark på Møllendal i Bergen
Det skal opparbeides en strandpark på Tonningsneset. Det skal prosjekteres med gangveier langs sjølinjen. Friområdet er en del av og forutsetning for realiseringen av det nye boligområdet i Grønneviken. Prosjektområdet ligger på et nedlagt, kontrollert kommunalt deponi og innebærer sanering av forurenset grunn.
Miljøtiltak i Vågen i Bergen
Spredning av miljøgifter i Vågen skal reduseres med 80 prosent. Ny tilførsel av miljøgifter fra land skal minimaliseres. Tiltak skal utføres skånsomt for å bidra til bevarelse av kulturminner i området.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Sandbrogaten til Amalie Skrams vei, inklusiv 1500 lang tunnel (llengde på tunnel kan bli justert) og underjordisk holdeplass (grunnarbeid og bygg (eks. teknisk utrustning)) med adkomstunnel som har utgang ved Sandviken kirke. Tunnelportaler, murer, omlegging av infrastruktur, etablering av sportrau, holdeplass i Amalie Skrams vei, omfattende grøntarbeid, omfattende grunnarbeid og konstruksjoner ved Sandviken kirke, bygging av portaler og tekniske rom ved Sandbrogaten, re-etablering av anleggs-/riggområde ved Sandbrogaten.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Etablering av garasjeanlegg i fjellet under skole i Bergen kommune
Formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for parkeringsanlegg i fjell for beboere, næringsdrivende og besøkende i Sandviken, i utgangspunktet for ca. 320 plasser. Det skal legges til rette for mobilitetspunkt og ladepunkt for bil og sykkel, samt lagerhotell. Fjellrommet skal kunne nyttes til andre formål enn parkering dersom parkeringsbehovet reduseres i fremtiden.
Samtidig skal areal på bakken, der det i dag er utstrakt bruk av gateparkering, vurderes med tanke på omdisponering av gateareal der det i dag er parkering. Parkeringsanlegget vil muliggjøre sanering av deler av gateparkeringen. Hvilke gater og hvilket omfang vurderes i planprosess.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Påhugg Sandbrogaten: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Sandbrogaten, omlegging av vann og avløp, spunting og etablering av midlertidig bru over byggegrop Nye Sandviksvei. Bygging av ny vei i Dreggen rundt Hotel Orion
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Forberedende arbeider Amalie Skram: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Amalie Skrams vei, riving av hus, omlegging av vei, etablere nytt veikryss Amalie Skrams vei/Sjøgaten, etablere riggområde Amalie Skrams vei.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Likerettere: Dette er en teknisk totalentreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter design, detaljprosjektering, leveranse og installasjon av likeretterstasjoner, inkludert alt elektronisk og mekanisk utstyr for banestrøm fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon på strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Etablering av steinmolo i Sandviken
Dette prosjektet gjelder etablering av steinmolo vest for havnene ved Kystkultursenteret og Fiskerimuseet.
Etablering en steinmolo i vest for å beskytte havnen mot de kritiske vindretningene fra vest til nord-nordvest.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sentrum: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Kaigaten til Sandbrogaten, inkludert Bryggen i Bergen. Omlegging av infrastruktur i grunnen, etablering av sportrau, holdeplasser, veiomlegginger og etablering av gang- og sykkelveier, omfattende arbeid med omlegging av vann og avløp og teknisk infrastruktur, etablering av store betongkulverter og rør, spuntarbeid, krevende arbeid i arkeologisk verneområde, arbeid langs sjøkant som kan inkludere bruk av lekter, bygging av 3 holdeplasser for Bybanen, krevende trafikkavvikling i anleggsgjennomføringen, etablering av høykvalitets natursteinsdekke og etablering av grøntområder.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbedring av parkeringsanlegg i Bergen
Klostergarasjen består av to haller i fjell, hver hall med tre etasjer. Garasjen har derfor seks parkeringsetasjer. Hver etasje er 200 m lang og 17 m bred.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Gatesignal: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Entreprisen omfatter leveranse, kabling og installasjon av gatesignal fra sentrum til Amalie Skrams vei, med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Trafikktiltak sentrum: Ombygging og justering av en del eksisterende veikryss, ombygging og flytting av infrastruktur (kabler og VA).
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Rehabilitering av dam i Bergen
Rehabilitering av dam Skredderdalen, lokalisert ca. 200 meter oppstrøms Mulen pumpestasjon i Fjellveien. Rehabilitering omfatter tiltak for å tilfredstille krav til stabilitet, samt tiltak på flomløp og bunntrappearrangement.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken holdeplass teknisk: Dette er en teknisk entreprise som omfatter installering av ventilasjon, elektro, VA-anlegg på undergrunns holdeplass i Sanviken.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Infrastruktur Nye Sandviksvei (forberedende entreprise): Omlegging av kabler, noe riving av murer og mindre bygg, tilrettelegge for riggområde på Koengen.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Ombygging av brannstasjon i Arna, Bergen
Det skal etableres skille mellom uren og ren sone i arealet som i dag disponeres til kontorer for feiere, samt noen garderober. I hovedsak skal det etableres garderober og dusjarealer. Det skal være full drift av stasjonen gjennom byggefase.
Ombygging av brannstasjon i Arna, Bergen
Det skal etableres skille mellom uren og ren sone i arealet som i dag disponeres til vognhall for utrykning. I hovedsak skal det etableres garderober og dusjarealer over to plan. Det skal være full drift av stasjonen gjennom byggefase.
Etablering av overvannsledning i borehull i Fløen med utløp til Store Lungegårdsvann, Bergen
Bergen Vann skal etablere en overvannsledning i borehull i Fløen med utløp til Store Lungegårdsvann.Borehullet som skal etableres, vil krysse under toglinje og Bybanespor.Prosjektet anses å ha særtrekk som skaper et behov for spisskompetanse på områdene boreteknikk, geologi/geoteknikk/ingeniørgeologi, valg av ledninger (levetid og ringstivhet) og “lukket OV-anlegg".
Utbedring av vei og sykkelanlegg i Årstad, Bergen
Gnr/bnr 160/750 mfl.
Foreslått formål er samferdselsformål som sykkelanlegg, fortau, gangveg og kjøreveg.
Forprosjektets anbefalte løsning er veg med ensidig sykkelfelt.
Hensikten med planen er å utbedre forholdene til myke trafikanter på strekningen gjennom Wiers-Jenssens vei ved Sletten senter i Årstad bydel. Wiers-Jenssens vei er valgt for blant annet å skape en ensartet og gjenkjennelig sammenheng mellom dagens sykkelvei i Nattlandsveien og i Hagerups vei, via Vilhelm Bjerknes vei. Planarbeidet vil være i tråd med hovedmålet i Miljøløftets sykkelstrategi. I forbindelse med planarbeidet vil det ses på optimalisering av løsninger for å legge til rette for gående og syklende. Det er gjort en overordnet trafikkanalyse av området som viser de trafikale konsekvensene av ulike tiltak i Wiers-Jenssens vei. Anbefalt løsning fra denne analysen er enveiskjøring vestover på deler av Wiers-Jenssens vei, sykling i blandet trafikk ned i retning Sletten senter og sykling i ensidig sykkelfelt mot stigning. Anbefalingen vil ligge til grunn for planarbeidet, og detaljene vil avklares gjennom prosessen. Høyresvingfelt fra Hagerups til Nattlandsveien er blant de aktuelle problemstillingene som skal avklares gjennom planprosessen. Planområdet inkluderer derfor krysset og gir muligheter for bedre kryssløsning.
Etablering av gang- og sykelvei i Lakslia, Indre Arna
Det foreslås at Lakslia stenges med fysisk hindring ved Reinane og ved Langerekkja i krysset ved Indre Arna-vegen. Gang- og sykkelvei etableres i hele veibredden, og kun kjøring til næringseiendom og drift tillates fra nord. Potensialet for økt gange er størst rundt bydelssentrene, og å gjøre Lakslia til gang- og sykkelvei styrker tilgangen til Øyrane torg og Arna stasjon.
Nybygg av omkjøringsvei i Bergen
Gnr/bnr: 112/3 mfl. Den aktuelle vegstrekningen er knyttet til flere utbyggingsfelt i KDP
BLÅE, bl.a B5 som er Bybo sitt utbyggingsområde for Zero Village.
Tiltak for utbedring av trafikksikkerhet ved skole på Kalandseidet
Kaland skole skal rehabiliteres. Som første fase av dette prosjektet er tiltak for utbedring av trafikksikkerhet skilt ut som en egen prosjektfase. Det skal etableres snusirkel (kiss and ride) for bedre av- og påstigning for elever. Samt at stien fra denne av-/påstigningen opp til skolen via baksiden av idrettshallen skal opprustes og opplyses. Det er også tenkt å etablere ny bom inn til skolens parkeringsplass for å begrense trafikk fra uvedkommende. I tillegg eventuelle øvrige mindre tiltak.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Heis: Dette er en leveranse som omfatter levering og installasjon av personheis på underjordisk holdeplass, muligens også i forbindelse med ny adkomst til Norrønahallen i Sandbrogaten.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Rulletrapp: Dette er en leveranse som omfatter levering og installasjon av rulletrapp på underjordisk holdeplass.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Tele- og driftsstøttesystemer: Entreprisen omfatter alle tekniske styresystem for Bybanen i Bergen, herunder totalleveranse for sentralt driftsanlegg (SD-anlegg), videoovervåking (ITV), automatisk vognlokalisering (AVL, publikumsinformasjonsanlegg (PIA), kommunikasjonsanlegg, adgangskontrollsystem mm.
Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!
Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.