Byggfakta-logo med 'Powered by Hubexo'. Byggfakta skaper konkurransefordeler og verdi for alle aktører i bygg- og anleggsbransjen

Planlagte ROT-prosjekter, Rehabilitering, Ombyggning, Tilbygg på anlegg i Vestland fylke

Alver (19)
Askvoll (0)
Askøy (8)
Aurland (9)
Austevoll (2)
Austrheim (0)
Bergen (36)
Bremanger (4)
Bømlo (5)
Eidfjord (7)
Etne (17)
Fedje (0)
Fitjar (3)
Fjaler (2)
Gloppen (9)
Gulen (1)
Hyllestad (1)
Høyanger (4)
Kinn (12)
Kvam (4)
Kvinnherad (14)
Lærdal (4)
Luster (5)
Modalen (5)
Osterøy (2)
Samnanger (2)
Sogndal (7)
Solund (1)
Stad (14)
Stord (1)
Stryn (13)
Sunnfjord (8)
Sveio (6)
Tysnes (4)
Ullensvang (13)
Ulvik (2)
Vaksdal (12)
Vik (5)
Voss (10)
Årdal (0)
Øygarden (6)
Etablering av bru og veiutbedring på Fylkesveg 55 ved Esefjorden i Balestrand
Bakgrunnen for planarbeidet er rasfareproblematikk for Fv55 ved Esefjorden, og avklaring av framtidig veiløsning for fylkesvegen ved Esefjorden.
Spenningsoppgradering av pumpekraftverk, kraftverk og koblingsstasjon i Modalen kommune
Eviny Fornybar AS har søkt om anleggskonsesjon til å spenningsoppgradere Nygard pumpekraftverk, Steinsland kraftverk og Steinsland koblingsstasjon fra 300 kV til 420 kV. Eviny søker også om tillatelse til omlegging og spenningsoppgradering til 420 kV på kraftledningen Nygard pumpekraftverk - Krossdalen transformatorstasjon. I tillegg søker Eviny om å bygge elektriske anlegg i nye Krossdalen transformatorstasjon. Alle tiltakene er i Modalen kommune i Vestland, og har sammenheng med Statnetts søknad om ny Krossdalen transformatorstasjon.
Forlengelse av Fløyfjelltunnelen på E39 i Bergen
Fløyfjelltunnelen vil bli ca 5,3 km etter forlengelse.
Rehabilitering av dammer i Høyanger
Rehabilitering av 7 st dammer.
Etablering av parkeringsanlegg over kollektivterminal og nybygg av kontor i Stord kommune
Planområdet er på 15,8 daa og omfattar hovudsakleg eigedomane 38/285 (Bandadalsparken), 27/354 der det i dag er eit forretningsbygg, 27/444 og 27/537 ved SKE bygget, og 27/720 (del av Fv544/Sæ). Føremålet med planforslaget er å leggja til rette for kollektivterminal og etablering av miljøgate gjennom Leirvik sentrum inkludert rundkøyring rett nord for dagens kryss til Lønningsåsen. Over kollektivterminalen kan det etablerast tre etasjar som inneheld parkering, kontor og/eller tenesteyting. På taket kan det etablerast ein park på heile eller deler av arealet. Maksimal byggjehøgde er kote +28, som er rekna i frå eit ferdig utvendig dekke på kote +8. Tilkomst til parkerings­dekke er planlagd i frå Band­a­dalen. Det vert òg ut­greidd mogelegheita for ev. ny løysing for kyss- og køyr, og ny rundkøyring i krysset fv. 544 og Lønn­ings­åsen. Ev solceller.
Oppgradering av tunnel på Fylkesveg 550 i Ullensvang
Fra handlingsplan / kunnskapsgrunnlag for tunneloppgraderinger i Vestland Fylke (2022-2033). Prioritert 3.
Ny tunnel på Fv 5637 Natdropeneset i Luster
Middels prioritert i rassikringsplan Region vest.
Utbedring av tunnel på E16 i Bergen/Vaksdal
Ved utbygging av E16 Stanghelle-Arna som er prioritert i NTP 2018-2029, erstattes denne av en ny ettløpstunnel.
Utbedring av Fylkseveg 611 i Sunnfjord
Utbygging av veg til full standard på ein strekning frå Sæla og vestover. Bygging av møteplassar.
Oppgradering av tunnel på Rv 7 i Eidfjord
1893m. - Etablering av termoskannere for tunge kjøretøy. - Montering av stengepunkt, bommer og rødblink. - Montering av skilt og skiltgalger. - Graving av grøfter og legging av trekkerør. - Levering og montering av nødstasjoner, nødstyreskap, rømningslys og fordelinger. - Automasjon. - Kamera ved bommer. - Tellesløyfe. - Gatelys.
Oppgradering av tunnel på E16 i Voss
Ved utbygging av E16 Stanghelle-Arna som er prioritert i NTP 2018-2029, erstattes denne av en ny toløpstunnel.
Oppgradering av tunnel på Fylkesveg 49 i Samnanger
Fra handlingsplan / kunnskapsgrunnlag for tunneloppgraderinger i Vestland Fylke (2022-2033). Prioritert 8.
Miljøtiltak i Vågen i Bergen
Spredning av miljøgifter i Vågen skal reduseres med 80 prosent. Ny tilførsel av miljøgifter fra land skal minimaliseres. Tiltak skal utføres skånsomt for å bidra til bevarelse av kulturminner i området.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Sandbrogaten til Amalie Skrams vei, inklusiv 1500 lang tunnel (llengde på tunnel kan bli justert) og underjordisk holdeplass (grunnarbeid og bygg (eks. teknisk utrustning)) med adkomstunnel som har utgang ved Sandviken kirke. Tunnelportaler, murer, omlegging av infrastruktur, etablering av sportrau, holdeplass i Amalie Skrams vei, omfattende grøntarbeid, omfattende grunnarbeid og konstruksjoner ved Sandviken kirke, bygging av portaler og tekniske rom ved Sandbrogaten, re-etablering av anleggs-/riggområde ved Sandbrogaten. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Oppgradering av tunnel på Rv 15 i Skjåk/Stryn
4600m. Omfang av utbedring må vurderes i lys av hvilket konsept som velges ved sluttbehadling av KVU/KS1 for Fv 15 Strynefjellet.
Oppgradering av tunnelen på Rv 15 i Stryn
2549m. Omfang av utbedring må vurderes i lys av hvilket konsept som velges ved sluttbehadling av KVU/KS1 for Fv 15 Strynefjellet.
Oppgradering av tunnelpå Rv 15 i Stryn
3720m. Omfang av utbedring må vurderes i lys av hvilket konsept som velges ved sluttbehadling av KVU/KS1 for Fv 15 Strynefjellet.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Påhugg Sandbrogaten: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Sandbrogaten, omlegging av vann og avløp, spunting og etablering av midlertidig bru over byggegrop Nye Sandviksvei. Bygging av ny vei i Dreggen rundt Hotel Orion Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Forlengelse og nybygg av fem kryssingsspor på Bergensbanen
Kryssingssporene på disse tre stasjonene skal etter planen forlenges: - Mjølfjell - Urdland - Ustaoset Her planlegges to helt nye kryssingsspor: - Vieren holdeplass - Ygre stasjon
Utbedring av tunnel på Fylkesveg 540 Løvstakken i Bergen
Fra handlingsplan / kunnskapsgrunnlag for tunneloppgraderinger i Vestland Fylke (2022-2033). Prioritert 2.
Rehabilitering av Fløgatunnelen på Fylkesveg 615 i Gloppen
Planlagt utført sammen med Eikenestunnelen.
Etablering av skredvoll i Freim
Infrastruktur må på plass før gjennomføring av rasvoll.Regulering for område: Gnr. 57 bnr. 1, 36 m.fl. og gnr. 58 bnr. 1, 2, 86, 288 m.fl.
Oppgradering av tunnel på E134 i Etne
1518m. Tunneler med behov for utbedring i hht. tunnelutbedringsprogrammet. Planlagt gjennomført 2021.
Oppgradering av vei og nybygg av fortau i Bergen
Prosjektet gjelder oppgradering av Mølledalsbakken, i form av justering av veglinje samt opparbeidelse av tosidig fortau i Mølledalsbakken fra Haukelandsveien til Mølledalsveien.
Oppgradering av tunnel på E134 i Etne
809m. Tunneler med behov for utbedring i hht. tunnelutbedringsprogrammet.
Oppgradering av tunnel på E16 i Vaksdal
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 791m. Ved utbygging av E16 Stanghelle-Arna som er prioritert i NTP 2018-2029, erstattes denne av en ny ettløpstunnel.
Rehabilitering, sanering og separering i området Nordnes-Bergomvegen-Vestnesvegen-Lyngvegen-Breivika
Det er behov for rehabilitering, sanering og separering i området Nordnes-Bergomvegen-Vestnesvegen-Lyngvegen-Breivika. Avløp skal samlast og førast til reinseanlegg
Oppgradering av tunnel på E16 i Vaksdal
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 626m. Ved utbygging av E16 Stanghelle-Arna som er prioritert i NTP 2018-2029, erstattes denne av en ny ettløpstunnel.
Opparbeidelse av infrastruktur for hytteområde i Luster kommune
Planområdet er på ca. 327 dekar og omfattar eigedomane 9/46, 9/47, 9/48, 9/49, 9/50, 9/51, 9/52, 9/53, 9/54, 9/55, 9/57, 9/58, 9/59, 9/60, 9/61, 9/62, 9/63, 9/64 samt deler av 13/88, 12/33 og 9/1 for å inkludere avkøyrsel i nordvest til F55, og til Tindevegen i søraust. Forslagsstillar er Brage Holding AS.
Opparbeidelse av infrastruktur for næringsområde og fleirbrukshamn i Saltasundet i Lestovika
Ca 82 daa. Lestovika - Eide, fleirbrukshamn og næringsareal – BN21. utfylling i sjø. I vidare planarbeid skal det vurderast kva type næringsaktivitet som kan eigne seg i området etter at Stad skipstunnel er ferdigstilt. Kommunen meiner planområdet kan egne seg til ulike typar næring, til dømes næringsbebyggelse, djupvasskai/fleirbrukskai og hamneområde i sjø vest med tilhøyrande infrastruktur, småbåthavn med flytebrygge for fritidsbåtar, fiskerihamn med kai og flytebrygge for fiskebåtar (ikkje uttømande). Det er tenkt at Lestoneset skal utviklast som del av ein ny fiskerihamn for sjarkflåten i ytre delar av kommunen. Planen leggje til rette for ein ny flytebryggje og naudsynt infrastruktur og bygningar på land. Planområdet omfattar heile eller delar av eigedomane gnr./bnr. 261/1, 264/2, 3, 4, 5, 7, 10, 13, 14 og 19, og gnr./bnr. 265/1,2, 3, 4, 5, 6, 9, 10.
Oppgradering av tunnel på Rv 7 i Eidfjord
842m. - Etablering av termoskannere for tunge kjøretøy. - Montering av stengepunkt, bommer og rødblink. - Montering av skilt og skiltgalger. - Graving av grøfter og legging av trekkerør. - Levering og montering av nødstasjoner, nødstyreskap, rømningslys og fordelinger. - Automasjon. - Kamera ved bommer. - Tellesløyfe. - Gatelys.
Oppgradering av tunnel på E134 i Odda
4657m. Erstattes av nye tunneler ved utbygging av E134 Røldal-Seljestad som er prioritert i NTP 2018-2029. Tunnelen vil bli omklassifisert.
Oppgradering av tunnel på Rv 7 i Eidfjord
542m. - Etablering av termoskannere for tunge kjøretøy. - Montering av stengepunkt, bommer og rødblink. - Montering av skilt og skiltgalger. - Graving av grøfter og legging av trekkerør. - Levering og montering av nødstasjoner, nødstyreskap, rømningslys og fordelinger. - Automasjon. - Kamera ved bommer. - Tellesløyfe. - Gatelys.
Forlengelse av kryssingsspor på Dale, Bergensbanen
Felles rådgiverkontrakt Dale, Veme, Sandermosen kryssingsspor.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Forberedende arbeider Amalie Skram: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Amalie Skrams vei, riving av hus, omlegging av vei, etablere nytt veikryss Amalie Skrams vei/Sjøgaten, etablere riggområde Amalie Skrams vei. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sentrum: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Kaigaten til Sandbrogaten, inkludert Bryggen i Bergen. Omlegging av infrastruktur i grunnen, etablering av sportrau, holdeplasser, veiomlegginger og etablering av gang- og sykkelveier, omfattende arbeid med omlegging av vann og avløp og teknisk infrastruktur, etablering av store betongkulverter og rør, spuntarbeid, krevende arbeid i arkeologisk verneområde, arbeid langs sjøkant som kan inkludere bruk av lekter, bygging av 3 holdeplasser for Bybanen, krevende trafikkavvikling i anleggsgjennomføringen, etablering av høykvalitets natursteinsdekke og etablering av grøntområder. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nytt overbygg på E134 Pineskår i Etne
Prioriteringsnivå middels i skredsikringsplan.

Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!

Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.