Byggfakta-logo med 'Powered by Hubexo'. Byggfakta skaper konkurransefordeler og verdi for alle aktører i bygg- og anleggsbransjen

Planlagte ROT-prosjekter, Rehabilitering, Ombyggning, Tilbygg på anlegg i Bergen

Forlengelse av Fløyfjelltunnelen på E39 i Bergen
Fløyfjelltunnelen vil bli ca 5,3 km etter forlengelse.
Utbedring av tunnel på E16 i Bergen/Vaksdal
Ved utbygging av E16 Stanghelle-Arna som er prioritert i NTP 2018-2029, erstattes denne av en ny ettløpstunnel.
Miljøtiltak i Vågen i Bergen
Spredning av miljøgifter i Vågen skal reduseres med 80 prosent. Ny tilførsel av miljøgifter fra land skal minimaliseres. Tiltak skal utføres skånsomt for å bidra til bevarelse av kulturminner i området.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Sandbrogaten til Amalie Skrams vei, inklusiv 1500 lang tunnel (llengde på tunnel kan bli justert) og underjordisk holdeplass (grunnarbeid og bygg (eks. teknisk utrustning)) med adkomstunnel som har utgang ved Sandviken kirke. Tunnelportaler, murer, omlegging av infrastruktur, etablering av sportrau, holdeplass i Amalie Skrams vei, omfattende grøntarbeid, omfattende grunnarbeid og konstruksjoner ved Sandviken kirke, bygging av portaler og tekniske rom ved Sandbrogaten, re-etablering av anleggs-/riggområde ved Sandbrogaten. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Påhugg Sandbrogaten: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Sandbrogaten, omlegging av vann og avløp, spunting og etablering av midlertidig bru over byggegrop Nye Sandviksvei. Bygging av ny vei i Dreggen rundt Hotel Orion Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbedring av tunnel på Fylkesveg 540 Løvstakken i Bergen
Fra handlingsplan / kunnskapsgrunnlag for tunneloppgraderinger i Vestland Fylke (2022-2033). Prioritert 2.
Oppgradering av vei og nybygg av fortau i Bergen
Prosjektet gjelder oppgradering av Mølledalsbakken, i form av justering av veglinje samt opparbeidelse av tosidig fortau i Mølledalsbakken fra Haukelandsveien til Mølledalsveien.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Forberedende arbeider Amalie Skram: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Amalie Skrams vei, riving av hus, omlegging av vei, etablere nytt veikryss Amalie Skrams vei/Sjøgaten, etablere riggområde Amalie Skrams vei. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sentrum: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Kaigaten til Sandbrogaten, inkludert Bryggen i Bergen. Omlegging av infrastruktur i grunnen, etablering av sportrau, holdeplasser, veiomlegginger og etablering av gang- og sykkelveier, omfattende arbeid med omlegging av vann og avløp og teknisk infrastruktur, etablering av store betongkulverter og rør, spuntarbeid, krevende arbeid i arkeologisk verneområde, arbeid langs sjøkant som kan inkludere bruk av lekter, bygging av 3 holdeplasser for Bybanen, krevende trafikkavvikling i anleggsgjennomføringen, etablering av høykvalitets natursteinsdekke og etablering av grøntområder. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbedring av parkeringsanlegg i Bergen
Klostergarasjen består av to haller i fjell, hver hall med tre etasjer. Garasjen har derfor seks parkeringsetasjer. Hver etasje er 200 m lang og 17 m bred.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Trafikktiltak sentrum: Ombygging og justering av en del eksisterende veikryss, ombygging og flytting av infrastruktur (kabler og VA). Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Rehabilitering av dam i Bergen
Rehabilitering av dam Skredderdalen, lokalisert ca. 200 meter oppstrøms Mulen pumpestasjon i Fjellveien. Rehabilitering omfatter tiltak for å tilfredstille krav til stabilitet, samt tiltak på flomløp og bunntrappearrangement.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Infrastruktur Nye Sandviksvei (forberedende entreprise): Omlegging av kabler, noe riving av murer og mindre bygg, tilrettelegge for riggområde på Koengen. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken holdeplass teknisk: Dette er en teknisk entreprise som omfatter installering av ventilasjon, elektro, VA-anlegg på undergrunns holdeplass i Sanviken. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Ombygging av brannstasjon i Arna, Bergen
Det skal etableres skille mellom uren og ren sone i arealet som i dag disponeres til kontorer for feiere, samt noen garderober. I hovedsak skal det etableres garderober og dusjarealer. Det skal være full drift av stasjonen gjennom byggefase.
Ombygging av brannstasjon i Arna, Bergen
Det skal etableres skille mellom uren og ren sone i arealet som i dag disponeres til vognhall for utrykning. I hovedsak skal det etableres garderober og dusjarealer over to plan. Det skal være full drift av stasjonen gjennom byggefase.
Oppgradering av infrastruktur for nybygg av boliger og næring i Bergen
Etablering av infrastruktur for bolig og næringsområde.
Utbedring av vei og sykkelanlegg i Årstad, Bergen
Gnr/bnr 160/750 mfl. Foreslått formål er samferdselsformål som sykkelanlegg, fortau, gangveg og kjøreveg. Forprosjektets anbefalte løsning er veg med ensidig sykkelfelt. Hensikten med planen er å utbedre forholdene til myke trafikanter på strekningen gjennom Wiers-Jenssens vei ved Sletten senter i Årstad bydel. Wiers-Jenssens vei er valgt for blant annet å skape en ensartet og gjenkjennelig sammenheng mellom dagens sykkelvei i Nattlandsveien og i Hagerups vei, via Vilhelm Bjerknes vei. Planarbeidet vil være i tråd med hovedmålet i Miljøløftets sykkelstrategi. I forbindelse med planarbeidet vil det ses på optimalisering av løsninger for å legge til rette for gående og syklende. Det er gjort en overordnet trafikkanalyse av området som viser de trafikale konsekvensene av ulike tiltak i Wiers-Jenssens vei. Anbefalt løsning fra denne analysen er enveiskjøring vestover på deler av Wiers-Jenssens vei, sykling i blandet trafikk ned i retning Sletten senter og sykling i ensidig sykkelfelt mot stigning. Anbefalingen vil ligge til grunn for planarbeidet, og detaljene vil avklares gjennom prosessen. Høyresvingfelt fra Hagerups til Nattlandsveien er blant de aktuelle problemstillingene som skal avklares gjennom planprosessen. Planområdet inkluderer derfor krysset og gir muligheter for bedre kryssløsning.
Opprusting av gater i Bergen
Gateopprustning Torgallmenningen og gater rundt.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Heis: Dette er en leveranse som omfatter levering og installasjon av personheis på underjordisk holdeplass, muligens også i forbindelse med ny adkomst til Norrønahallen i Sandbrogaten. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Rulletrapp: Dette er en leveranse som omfatter levering og installasjon av rulletrapp på underjordisk holdeplass. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Tele- og driftsstøttesystemer: Entreprisen omfatter alle tekniske styresystem for Bybanen i Bergen, herunder totalleveranse for sentralt driftsanlegg (SD-anlegg), videoovervåking (ITV), automatisk vognlokalisering (AVL, publikumsinformasjonsanlegg (PIA), kommunikasjonsanlegg, adgangskontrollsystem mm. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.

Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!

Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.