Alle planlagte anleggsprosjekter i Nordland fylke

Alstahaug (7)
Andøy (4)
Beiarn (4)
Bindal (4)
Bodø (55)
Brønnøy (8)
(10)
Dønna (4)
Evenes (5)
Fauske (13)
Flakstad (16)
Grane (9)
Hadsel (25)
Hamarøy (9)
Hemnes (6)
Herøy (6)
Leirfjord (3)
Lurøy (1)
Lødingen (6)
Meløy (92)
Moskenes (7)
Narvik (29)
Nesna (2)
Rana (24)
Rødøy (2)
Røst (4)
Saltdal (7)
Sortland (28)
Steigen (4)
Sømna (7)
Sørfold (14)
Træna (2)
Værøy (2)
Vefsn (12)
Vega (0)
Vevelstad (2)
Vågan (16)
Øksnes (3)
Ny flyplass på Leknes i Lofoten
Det første alternativet er at det ikke gjøres noen endringer. Neste alternativ er at alle lufthavnene består og utvikles i lys av flyoperative muligheter og økonomi, mens tredje alternativ er en ny stor lufthavn på Hadselsand. Da legges Leknes, Svolvær og Stokmarknes ned. En annen mulighet inkluderer også en ny stor lufthavn på Hadselsand, men da legges Svolvær og Stokmarknes ned og Leknes utvikles.
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 1
KVU overlevert samferdselsdepartementet. Statens vegvesen anbefaler ny E6 med nye tunneler- og bruer. Avstanden Fauske-Mørvikbotn vil da bli 64 km mot dagens 75 km. Byggetid 4-6 år.
Ny trasé E10/Rv.85/Rv.83 Hålogalandsvegen, Evenes-Sortland i Nordland og Troms
Omfatter bygging av totalt 82 km tofelts veg, fordelt på 35 km ny veg i eksisterende trase, 27 km tunneler og 20 km veg i ny trase.
Nybygg av hydrogenfabrikk i Korgen, Hemnes
Planområdet er på ca. 1078 daa. Formålet med planarbeidet er å legge til rette for etablering og utvikling av industriområde, . Siden planen legger opp til næringsareal på mer enn 15 000 m2 skal planen konsekvensutredes.
Ny E10 gjennom Lofoten, Vågan, Vestvågøy, Flakstad og Moskenes
Konseptvalgutredning for E10 gjennom Lofoten. Inkl ferjeforbindelse Bodø-Moskenes/Leknes. Mulig inkl andre transportsektorer, og spørsmålet om fremtidig flyplass på Gimsøy.
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 2
KVU overlevert samferdselsdepartementet. Statens vegvesen anbefaler ny E6 med nye tunneler- og bruer. Avstanden Fauske-Mørvikbotn vil da bli 64 km mot dagens 75 km. Byggetid 4-6 år.
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 3
KVU overlevert samferdselsdepartementet. Statens vegvesen anbefaler ny E6 med nye tunneler- og bruer. Avstanden Fauske-Mørvikbotn vil da bli 64 km mot dagens 75 km. Byggetid 4-6 år.
Ny lufthavn i Bodø, entreprise anleggsarbeid og baneanlegg
Miljøsertifisering, CEEQUAL for anleggsdelen.
Ny tunnel på E6 Ulvsvågskaret i Hamarøy
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 11 000 m.
Rassikringstiltak på Fylkesveg 815 ved Kangerura
Utflytting av vei, rasvoll mm.
Utlagt veg, voll og skredoverbygg på Fylkesveg 815 Kangerua i Vestvågøy
Fylkesveg 815. Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 1599m. Skredtype snø.
Utvikling av havneområde på Rønvikleira i Bodø kommune
Planområdet ligger i Bodø på Rønvikleira, nord for Jernbanestasjonen og inkluderer ferjekaia og store deler av Jernbanevegen. Planområdet er i dag regulert gjennom områdeplan for Bodø Stamnetterminal (1256) til havn, næring, veg og jernbane. Varslet område er ca. 450 daa. Multiconsult i sammarbeid med Nordic utarbeider forprosjekt og reguleringsplan for terminalområdet.
Rassikringstiltak/ny tunnel ved Fv 805 Myrlandsfjellet
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor høy. 1815m.
Rassikring/ny tunnel på Fv 811 Vikten II i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor høy. 595m.
Nybygg av kraftverk i Hattfjelldal kommune
Effekt på 60 MW. 126 GWh/år. Kraftverket skal bygges i fjell.
Rassikring/bru og fanggjerde på Fylkesveg 17 Lian i Bindal
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype stein. Skredfaktor middel. 500m.
Etablering av datasenter i Bodø
Storespeed -området DC 11 er plassert i byen Bodø i Nord -Norge. Nettstedet er inne i et fjelltelekontor med EMP -beskyttelse opprinnelig bygget av Telenor. Både DC 11 og DC 12 er koblet gjennom Narvik til Node Pole i Sverige. Vannkraftverkstilkoblingen er nær.
Omlegging av veg i tunnel på E10 Rørvikvatnet i Vågan
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 1255m.
Havneutbygging på Kringelen i Sortland
400 daa på land og 300 daa utfylling i sjøen.
Rassikring/varslingsanlegg og rasfanggjerde på Fylkesveg 816 Presten i Vågan
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor middels. 1730m.
Omlegging, tunnel og grøft på E10 Svolværfjellet i Vågan
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. 169 + 130 + 293 m.
Tunnel, utlagt veg og fangvoll på Fylkesveg 7596 Bottelvika i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein,is. Skredfaktor høy. 398m.
Omlegging av tunnel på E6 Skjellesvikskaret i Ballangen
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor høy. 1046m.
Utskifting av sjøkabel over Rombaksfjorden i Narvik
•Spenningsnivå: 132 kV •TraseLengde kabel: ca. 2,2 km •Traselengde ny luftledning Øyjord: ca. 0,6 km
Utdyping av fiskerihavn, Andenes
Tiltak i fiskerihavner. Forslag for perioden 2018-2023.
Utbygging av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning A
Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Utbedring av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning C
Vegen skal forsterkes og utbedres til 6,5m bredde. Ca 4,6 km. Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Utbygging av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning D
Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Utdyping av farled, Raftsundet i Hadsel og Vågan
Fra forslg til NTP, 2018-2023.
Overbygg og fangvoll på Fylkesveg 822 Fiskfjord i Sortland
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor middels. 2003m.
Etablering av isnett og steinsprangnett på E6 i Sørfold
Skredfaktorkategori middels. 270m lengde. Skredtype, is.
Utvidelse av næringsvirksomhet i Glomfjord
Norconsult har på vegne av Yara Glomfjord utarbeidet ny reguleringplan for Glomfjord industripark i to alternativer. Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for ny næringsvirksomhet ved utvidelse av eksisterende industripark og gjennom økt fortetting innenfor dagens industriområde. Total utvidelse omfatter i overkant av 100 dekar til næringsformål.
Utbygging av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning E
Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Nybygg av hydrogenanlegg i Fauske
Planområdet er på ca. 314,2 daa. Planområdet ligger like nord for Fauske sentrum i nærheten av Holtanveien, nordøst for travbanen og omfatter deler av eiendommene gnr. 103, bnr. 170, 174, 456, 457 og 498.
Flytting av veg i fylling i sjø/strandsone på E10 Ramberg i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 1002m.
Utvidelse til 4-feltsvei ved Bodø (Bypakke Bodø)
Marginalprosjekt. 1050m 4-feltsveg inkl. parallell gang/sykkelveg (rv. 80), 600m ny 2-feltsveg med fortau, inkl. bru over jernbanen (kommunal veg), rundkjøring i krysset mellom disse, gang/sykkelveg mellom rv. 80 og Mørkvedlia med kulvert under rv.80 og jernbanen.
Nytt skredoverbygg på E10 Smorten I i Vestvågøy
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 354m. Nasjonal turistveg.
Rassikringstiltak på Fylkesveg 17 i Meløy
Skredsikringsbehov høy. 1097m. Bred grøft og permanent hylle i bergskjæring.
Fjordkryssing med fylling i sjø og bru på E10 Prestneset i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor høy. 400m.
Oppgradering av E10 Myrlandstunnelen i Hadsel
1965m. I tunnelutbedringsprogrammet, planlagt gjennomført 2019-2021.
Rassikringstiltak/ny tunnel og fangvoll, Napp-Storsandnes
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor høy. 728m.
Rassikring/fangvoll på Fylkesveg 17 Sjonfjellet i Nesna
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø. Skredfaktor middels. 1170m.
Rassikringstiltak ved Valbergura på Fylkesveg 815 i Vestvågøy
Rasoverbygg og fanggrøft. Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor lav. 250m.
Rassikring på Fylkesveg 7454 Stormyrhals i Beiarn
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, sørpe, flom. Skredfaktor middels. 800m.
Riving og nybygg av deler av kai på Fagernes
Deler av kaien skal rives og erstattes med ny.
Rassikring/varslingsanlegg ved Fylkesveg 17 Setvikdalen i Meløy
I forslag til investeringsbudsjett 2020-2023, med høy prioritet. Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, sørpe. Skredfaktor høy.
Utbedring av Riksveg 827 Brattlitunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 3606m.
Utbedring av Riksveg 827 Kjøpsviktunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 784m.
Oppgradering av Rv 827 Nipviktunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 980m.
Oppgradering av Rv 827 Stetindtunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 2759m.
Oppgradering av Rv 827 Efjordtunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 1620m.
Oppgradering av Rv 827 Tømmeråstunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 563m.
Utdyping av fiskerihavn, Laukvik i Vågan
Tiltak i fiskerihavner. Forslag for perioden 2018-2023.
Sanering og oppgradering vann- og avløpsnett på Reinsletta, Bypakke Bodø
Planområdet omfatter hele Reinslettveien, sideveier til Reinslettveien, deler av Kirkeveien og areal ved drop-off sone utenfor Saltvern skole. Bakgrunn for planen er at det skal legges nytt vann og avløp (VA) i Reinslettveien. I forbindelse med dette er Byutvikling bedt om å utarbeide reguleringsplan som også skal legge til rette for sykkel i Reinslettveien. Hensikten med planen er dermed å legge til rette for legging av ny vannledning, og å legge til rette for sykkel i tråd med kommunedelplan for sykkel, 2018 – 2025. Planen skal også tilrettelegge for bedre fremkommelighet for myke trafikanter. Trygg skolevei for elever ved Saltvern skole er også prioritert i planarbeidet.
Forlenging av portal og overbygg på Rv 827 Brattlia i Tysfjord
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 497m.

Gratistilbud
til bedrifter!

Vil du vite mer om disse prosjektene? Vi gir deg et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og den mest omfattende overvåkning av prosjektmarkedet.