Alle planlagte anleggsprosjekter i Nordland fylke

Alstahaug (6)
Andøy (5)
Beiarn (6)
Bindal (4)
Bodø (49)
Brønnøy (8)
(8)
Dønna (3)
Evenes (4)
Fauske (12)
Flakstad (15)
Gildeskål (11)
Grane (6)
Hadsel (25)
Hamarøy (12)
Hemnes (14)
Herøy (6)
Leirfjord (3)
Lurøy (5)
Lødingen (5)
Meløy (87)
Moskenes (7)
Narvik (27)
Nesna (2)
Rana (19)
Rødøy (2)
Røst (3)
Saltdal (7)
Sortland (26)
Steigen (2)
Sømna (6)
Sørfold (9)
Træna (3)
Værøy (2)
Vefsn (7)
Vega (0)
Vevelstad (1)
Vågan (18)
Øksnes (3)
Ny flyplass på Leknes i Lofoten
Det første alternativet er at det ikke gjøres noen endringer. Neste alternativ er at alle lufthavnene består og utvikles i lys av flyoperative muligheter og økonomi, mens tredje alternativ er en ny stor lufthavn på Hadselsand. Da legges Leknes, Svolvær og Stokmarknes ned. En annen mulighet inkluderer også en ny stor lufthavn på Hadselsand, men da legges Svolvær og Stokmarknes ned og Leknes utvikles.
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 1
KVU overlevert samferdselsdepartementet. Statens vegvesen anbefaler ny E6 med nye tunneler- og bruer. Avstanden Fauske-Mørvikbotn vil da bli 64 km mot dagens 75 km. Byggetid 4-6 år.
Ny E10 gjennom Lofoten, Vågan, Vestvågøy, Flakstad og Moskenes
Konseptvalgutredning for E10 gjennom Lofoten. Inkl ferjeforbindelse Bodø-Moskenes/Leknes. Mulig inkl andre transportsektorer, og spørsmålet om fremtidig flyplass på Gimsøy.
Nybygg av hydrogenfabrikk i Korgen, Hemnes
Planområdet er på ca. 1078 daa. Formålet med planarbeidet er å legge til rette for etablering og utvikling av industriområde, . Siden planen legger opp til næringsareal på mer enn 15 000 m2 skal planen konsekvensutredes.
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 3
KVU overlevert samferdselsdepartementet. Statens vegvesen anbefaler ny E6 med nye tunneler- og bruer. Avstanden Fauske-Mørvikbotn vil da bli 64 km mot dagens 75 km. Byggetid 4-6 år.
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 2
KVU overlevert samferdselsdepartementet. Statens vegvesen anbefaler ny E6 med nye tunneler- og bruer. Avstanden Fauske-Mørvikbotn vil da bli 64 km mot dagens 75 km. Byggetid 4-6 år.
Ny lufthavn i Bodø, entreprise anleggsarbeid og baneanlegg
Miljøsertifisering, CEEQUAL for anleggsdelen.
Ny tunnel på E6 Ulvsvågskaret i Hamarøy
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 11 000 m.
Rassikringstiltak på Fylkesveg 815 ved Kangerura
Utflytting av vei, rasvoll mm.
Utlagt veg, voll og skredoverbygg på Fylkesveg 815 Kangerua i Vestvågøy
Fylkesveg 815. Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 1599m. Skredtype snø.
Utbedring av E6 Sørelva-Borkamo i Saltdal
Utbedring av strekning med dårlig geometrisk standard.
Utvikling av havneområde på Rønvikleira i Bodø kommune
Planområdet ligger i Bodø på Rønvikleira, nord for Jernbanestasjonen og inkluderer ferjekaia og store deler av Jernbanevegen. Planområdet er i dag regulert gjennom områdeplan for Bodø Stamnetterminal (1256) til havn, næring, veg og jernbane. Varslet område er ca. 450 daa. Multiconsult i sammarbeid med Nordic utarbeider forprosjekt og reguleringsplan for terminalområdet.
Rassikringstiltak/ny tunnel ved Fv 805 Myrlandsfjellet
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor høy. 1815m.
Rassikring/ny tunnel på Fv 811 Vikten II i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor høy. 595m.
Nybygg av kraftverk i Hattfjelldal kommune
Effekt på 60 MW. 126 GWh/år. Kraftverket skal bygges i fjell.
Rassikring/bru og fanggjerde på Fylkesveg 17 Lian i Bindal
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype stein. Skredfaktor middel. 500m.
Omlegging av veg i tunnel på E10 Rørvikvatnet i Vågan
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 1255m.
Rassikring/varslingsanlegg og rasfanggjerde på Fylkesveg 816 Presten i Vågan
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor middels. 1730m.
Havneutbygging på Kringelen i Sortland
400 daa på land og 300 daa utfylling i sjøen.
Omlegging, tunnel og grøft på E10 Svolværfjellet i Vågan
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. 169 + 130 + 293 m.
Tunnel, utlagt veg og fangvoll på Fylkesveg 7596 Bottelvika i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein,is. Skredfaktor høy. 398m.
Omlegging av tunnel på E6 Skjellesvikskaret i Ballangen
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor høy. 1046m.
Utskifting av sjøkabel over Rombaksfjorden i Narvik
•Spenningsnivå: 132 kV •TraseLengde kabel: ca. 2,2 km •Traselengde ny luftledning Øyjord: ca. 0,6 km
Utdyping av fiskerihavn, Andenes
Tiltak i fiskerihavner. Forslag for perioden 2018-2023.
Utbygging av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning D
Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Utbedring av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning C
Vegen skal forsterkes og utbedres til 6,5m bredde. Ca 4,6 km. Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Nybygg av område for fritidsbebyggelse/turisme- og fritidsformål i Dønna
Gnr. 3 bnr.52, 53,54. Planområdet omfatter gjeldende reguleringsplan planid. 2013003 samt et utvidet areal (gnr.3/54) Området som tas opp til regulering omfatter et område på ca. 27 daa, hvor 12 daa er i sjø. BKB1/BKB2 – Næring/tjenesteyting (1824) 14 daa BKB3 – Fritids/turistformål(1800) 14,4 daa BAS - Annen særskilt bebyggelse og anlegg - slipp (1590) 0,4 daa BBS - Småbåtanlegg i sjø m/tilhørende strandsone (1588) 2,4 daa
Utdyping av farled, Raftsundet i Hadsel og Vågan
Fra forslg til NTP, 2018-2023.
Nybygg av pumpestasjon på industriområde i Sørfold kommune
Elkem ASA Salten Verk og Sisomar har behov for å etablere en ny pumpestasjon med tilhørende trafostasjon og containeraggregat. Det medfører at man må utvide plangrensen og formålet BKB2 med ca. 0.7 daa mot øst rett sør for dagens pumpestasjon.
Utbygging av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning E
Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Etablering av isnett og steinsprangnett på E6 i Sørfold
Skredfaktorkategori middels. 270m lengde. Skredtype, is.
Nybygg av hydrogenanlegg i Fauske
Planområdet er på ca. 314,2 daa. Planområdet ligger like nord for Fauske sentrum i nærheten av Holtanveien, nordøst for travbanen og omfatter deler av eiendommene gnr. 103, bnr. 170, 174, 456, 457 og 498.
Flytting av veg i fylling i sjø/strandsone på E10 Ramberg i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 1002m.
Forbedring av to-feltsvei ved Bodø (Bypakke Bodø)
Marginalprosjekt. 1050m 4-feltsveg inkl. parallell gang/sykkelveg (rv. 80), 600m ny 2-feltsveg med fortau, inkl. bru over jernbanen (kommunal veg), rundkjøring i krysset mellom disse, gang/sykkelveg mellom rv. 80 og Mørkvedlia med kulvert under rv.80 og jernbanen.
Etablering av ny 132 kV kraftledning i Saltstraumen
32 kV ledning fra Saltstraumen transformatorstasjon til Sundsfjord transformatorstasjon. Ledningen er omtrent 40 km lang og vil gå gjennom Bodø kommune, Gildeskål kommune og Beiarn kommune i Nordland.
Nytt skredoverbygg på E10 Smorten I i Vestvågøy
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 354m. Nasjonal turistveg.
Rassikringstiltak på Fylkesveg 17 i Meløy
Skredsikringsbehov høy. 1097m. Bred grøft og permanent hylle i bergskjæring.
Fjordkryssing med fylling i sjø og bru på E10 Prestneset i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor høy. 400m.
Oppgradering av E10 Myrlandstunnelen i Hadsel
1965m. I tunnelutbedringsprogrammet, planlagt gjennomført 2019-2021.
Rassikring/fangvoll på Fylkesveg 17 Sjonfjellet i Nesna
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø. Skredfaktor middels. 1170m.
Rassikringstiltak/ny tunnel og fangvoll, Napp-Storsandnes
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor høy. 728m.
Rassikring på Fylkesveg 7454 Stormyrhals i Beiarn
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, sørpe, flom. Skredfaktor middels. 800m.
Rassikringstiltak ved Valbergura på Fylkesveg 815 i Vestvågøy
Rasoverbygg og fanggrøft. Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor lav. 250m.
Riving og nybygg av deler av kai på Fagernes
Deler av kaien skal rives og erstattes med ny.
Rassikring/varslingsanlegg ved Fylkesveg 17 Setvikdalen i Meløy
I forslag til investeringsbudsjett 2020-2023, med høy prioritet. Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, sørpe. Skredfaktor høy.
Oppgradering av Rv 827 Tømmeråstunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 563m.
Oppgradering av Rv 827 Stetindtunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 2759m.
Oppgradering av Rv 827 Efjordtunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 1620m.
Utbedring av Riksveg 827 Brattlitunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 3606m.
Utbedring av Riksveg 827 Kjøpsviktunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 784m.
Oppgradering av Rv 827 Nipviktunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 980m.
Utdyping av fiskerihavn, Laukvik i Vågan
Tiltak i fiskerihavner. Forslag for perioden 2018-2023.
Sanering og oppgradering vann- og avløpsnett på Reinsletta, Bypakke Bodø
Planområdet omfatter hele Reinslettveien, sideveier til Reinslettveien, deler av Kirkeveien og areal ved drop-off sone utenfor Saltvern skole. Bakgrunn for planen er at det skal legges nytt vann og avløp (VA) i Reinslettveien. I forbindelse med dette er Byutvikling bedt om å utarbeide reguleringsplan som også skal legge til rette for sykkel i Reinslettveien. Hensikten med planen er dermed å legge til rette for legging av ny vannledning, og å legge til rette for sykkel i tråd med kommunedelplan for sykkel, 2018 – 2025. Planen skal også tilrettelegge for bedre fremkommelighet for myke trafikanter. Trygg skolevei for elever ved Saltvern skole er også prioritert i planarbeidet.
Forlenging av portal og overbygg på Rv 827 Brattlia i Tysfjord
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 497m.
Rassikring/varslingsanlegg på Fylkesveg 7592 Skjellfjord II i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø. Skredfaktor middels. 301m.
Opparbeidelse av infrastruktur for nybygg av næringsareal i Lurøy kommune
Hensikten med planarbeidet er å realisere et attraktivt næringsareal. Dette skal gjøres gjennom å anlegge dypvannskai langs Stokkvågodden, inn mot Stokkvågen. Videre skal deler av området utsprenges og planeres. Massene skal utgjøre utfyllinger i vikene på begge siden av Jektvikøya. I tillegg ønskes det anlegges en molo mot grunnpunktene mellom Jektvikøya og Litllamholmen. Planområdet er på ca. 278 dekar, og berører følgende eiendommer: 29/4, 29/94, 29/98 og 29/100 Reguleringsplanen tar høyde for å regulere aktivitet i sjø i tilknytning næringsområdet. Landareal 150-160 dekar.
Nybygg av tunnel ved Bursi-området i Fauske
Nye Sulitjelma Gruver AS (NSG) ønsker å detaljregulere området slik at man kan starte opp med forlengelse av eksisterende tunnel inn i fjellet ved Bursi-området. Denne tunnelen kalles «Rupsi stoll». Denne planen vil spesifikt legge til rette for forlengelse av en undersøkelses- og tilkomsttunell under Bursi- området, Rupsi stollen, ved å etablere en steinfylling i Langvatnet ved Avilonveien og en oppgradert tilkomst til eksisterende Rupsi stoll. Dette er et essensielt steg på veien for videre kartlegging og modellering av forekomstene i Sulitjelma og vil kunne gå fra undersøkelsestunell til driftstunell når drift skal påbegynnes. Ved eventuell fremtidig drift på forekomstene er det estimert at gruveprosjektet vil gi om lag 70 arbeidsplasser fordelt på arbeid under jord i gruva og ved oppredningsanlegget i Sulitjelma. I tillegg vil det bli bruk for diverse tjenester og varer som vil gi ytterligere mange arbeidsplasser, både lokalt, regionalt og det vil gi ringvirkninger for hele landsdelen. Planen vil erstatte deler av følgende plan: Områderegulering for Sulitjelma gruver, planid. 2015001, vedtatt 29.09.16
Etablering av biogassfabrikk og tilleggsnæring ved industriområde i Sømna kommune
Årlig produksjon av 70 GWh flytende biogass (CH4), 7 000 tonn biogen CO2 og 103 000 tonn biorest (biogjødsel). Planområdet omfatter hele eller deler av gnr/bnr 47/86, 47/90, 47/91, 47/92, 45/10, 74/5 og 47/12.
Opprusting av vei mellom Rønvikkrysset og Mælen i Bodø, Bypakke Bodø
Ruste opp Nordstrandveien mellom Rønvikkrysset og Mælen med 2-sidig fortau og sykkelvei på sørsiden. Samarbeidsavtale med Bodø kommune.

Gratistilbud
til bedrifter!

Vil du vite mer om disse prosjektene? Vi gir deg et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og den mest omfattende overvåkning av prosjektmarkedet.