Byggfakta-logo med 'Powered by Hubexo'. Byggfakta skaper konkurransefordeler og verdi for alle aktører i bygg- og anleggsbransjen

Alle planlagte anleggsprosjekter i Nordland fylke

Alstahaug (9)
Andøy (4)
Beiarn (7)
Bindal (5)
Bodø (45)
Brønnøy (6)
(3)
Dønna (3)
Evenes (5)
Fauske (11)
Flakstad (12)
Gildeskål (13)
Grane (3)
Hadsel (13)
Hamarøy (15)
Hemnes (13)
Herøy (8)
Leirfjord (13)
Lurøy (5)
Lødingen (3)
Meløy (75)
Moskenes (6)
Narvik (29)
Nesna (2)
Rana (20)
Rødøy (1)
Røst (3)
Saltdal (6)
Sortland (19)
Steigen (5)
Sømna (4)
Sørfold (9)
Træna (2)
Værøy (2)
Vefsn (8)
Vega (0)
Vevelstad (2)
Vågan (14)
Øksnes (3)
Ny flyplass på Leknes i Lofoten
Det første alternativet er at det ikke gjøres noen endringer. Neste alternativ er at alle lufthavnene består og utvikles i lys av flyoperative muligheter og økonomi, mens tredje alternativ er en ny stor lufthavn på Hadselsand. Da legges Leknes, Svolvær og Stokmarknes ned. En annen mulighet inkluderer også en ny stor lufthavn på Hadselsand, men da legges Svolvær og Stokmarknes ned og Leknes utvikles.
Ny E10 gjennom Lofoten, Vågan, Vestvågøy, Flakstad og Moskenes
Konseptvalgutredning for E10 gjennom Lofoten. Inkl ferjeforbindelse Bodø-Moskenes/Leknes. Mulig inkl andre transportsektorer, og spørsmålet om fremtidig flyplass på Gimsøy.
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 1
Ca. 21,5 km ny E6 på strekningen fra Megården til Sommerset. På strekningene inngår tre tunneler på til sammen ca. 13,8 km, ca. 6,9 km. veg i dagen samt to større brukonstruksjoner på til sammen ca. 730 m. I tillegg inngår flere mindre konstruksjoner, kanalisert kryss, avkjørsler, stopplommer, landbruksveger, stikkrenner, vegutstyr, elektro mv
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 3
KVU overlevert samferdselsdepartementet. Statens vegvesen anbefaler ny E6 med nye tunneler- og bruer. Avstanden Fauske-Mørvikbotn vil da bli 64 km mot dagens 75 km. Byggetid 4-6 år.
E6 Sørfoldtunnelene/Fauske-Mørsvikbotn, ny vegtrasé i Fauske og Sørfold, Parsell 2
KVU overlevert samferdselsdepartementet. Statens vegvesen anbefaler ny E6 med nye tunneler- og bruer. Avstanden Fauske-Mørvikbotn vil da bli 64 km mot dagens 75 km. Byggetid 4-6 år.
Ny tunnel på E6 Ulvsvågskaret i Hamarøy
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 11 000 m.
Utbedring av E6 Sørelva-Borkamo i Saltdal
Utbedring av strekning med dårlig geometrisk standard.
Nybygg av kraftverk i Hattfjelldal kommune
Effekt på 60 MW. 126 GWh/år. Kraftverket skal bygges i fjell.
Utvikling av havneområde på Rønvikleira i Bodø kommune
Planområdet ligger i Bodø på Rønvikleira, nord for Jernbanestasjonen og inkluderer ferjekaia og store deler av Jernbanevegen. Planområdet er i dag regulert gjennom områdeplan for Bodø Stamnetterminal (1256) til havn, næring, veg og jernbane. Varslet område er ca. 450 daa. Multiconsult i sammarbeid med Nordic utarbeider forprosjekt og reguleringsplan for terminalområdet.
Forlengelse av kryssingsspor mm. i Søsterbekk i Narvik
Ligger på prioriteringslisten på Ofotbanen (NTP 2014-2023).
Rassikring/ny tunnel på Fv 811 Vikten II i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor høy. 595m.
Omlegging av veg i tunnel på E10 Rørvikvatnet i Vågan
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 1255m.
Havneutbygging på Kringelen i Sortland
400 daa på land og 300 daa utfylling i sjøen.
Etablering av planfritt kryss, rundkjøring, GS, med tilhørende veg i dagen på E10 ved flyplassen i Evenes
1 770 m tofelts hovedveg, dimensjoneringsklasse H1, vegbredde 8,5m og fartsgrense 80 km/t. Arm av E10 mot flyplassen består av 2 rundkjøringer og en veg på ca. 550 m. Gang og sykkelveg langs hele Flyplassvegen. Prosjektet har 2 bruer knyttet til planfri kryssing til flyplassen og krysninger av elver og vernesoner.
Omlegging, tunnel og grøft på E10 Svolværfjellet i Vågan
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. 169 + 130 + 293 m.
Omlegging av tunnel på E6 Skjellesvikskaret i Ballangen
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor høy. 1046m.
Utdyping av fiskerihavn, Andenes
Tiltak i fiskerihavner. Forslag for perioden 2018-2023.
Rassikring/varslingsanlegg og radar på Fylkesveg 837 Høgfjord i Lødingen
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø. Skredfaktor middels. 1043m.
Etablering av isnett og steinsprangnett på E6 i Sørfold
Skredfaktorkategori middels. 270m lengde. Skredtype, is.
Flytting av veg i fylling i sjø/strandsone på E10 Ramberg i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 1002m.
Forbedring av to-feltsvei ved Bodø (Bypakke Bodø)
Marginalprosjekt. 1050m 4-feltsveg inkl. parallell gang/sykkelveg (rv. 80), 600m ny 2-feltsveg med fortau, inkl. bru over jernbanen (kommunal veg), rundkjøring i krysset mellom disse, gang/sykkelveg mellom rv. 80 og Mørkvedlia med kulvert under rv.80 og jernbanen.
Nytt skredoverbygg på E10 Smorten I i Vestvågøy
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 354m. Nasjonal turistveg.
Fjordkryssing med fylling i sjø og bru på E10 Prestneset i Flakstad
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor høy. 400m.
Oppgradering av E10 Myrlandstunnelen i Hadsel
1965m. I tunnelutbedringsprogrammet, planlagt gjennomført 2019-2021.
Rassikringstiltak/ny tunnel og fangvoll, Napp-Storsandnes
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredtype snø, stein. Skredfaktor høy. 728m.
Riving og nybygg av deler av kai på Fagernes
Deler av kaien skal rives og erstattes med ny.
Utvidelse/ombygging av transformatorstasjon i Bodø
Utvidelse av eksisterende stasjonsbygning i Vestbyen transformatorstasjon, nytt 132 kV Blue-GIS koblingsanlegg, ny 132/22/11 kV transformatorer på inntil 50 MVA, en 132 kV spole på 15 – 150 A, nytt 22 kV anlegg og nødvendige utvidelser av 11 kV anlegget og kontrollanlegg.
Utbedring av Riksveg 827 Brattlitunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 3606m.
Utbedring av Riksveg 827 Kjøpsviktunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 784m.
Oppgradering av Rv 827 Nipviktunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 980m.
Oppgradering av Rv 827 Stetindtunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 2759m.
Oppgradering av Rv 827 Tømmeråstunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 563m.
Riving og etablering av nytt snøoverbygg på Ofotbanen
Snøoverbygget "Linbanen" ligger på Ofotbanen ca. 3,3 km ovenfor/øst for Katterat Stasjon, i Norddalen. Fundamenter til det nye bygget skal etableres til side for eksisterende fundamenter. Tilpassinger må påberegnes. Enkelte steder må f.eks. takplater demonteres og reetableres. Fundamentarbeider skal ferdigstilles høst 2025. Eksisterende bygg rives forsiktig, og nytt bygg etableres/ferdigstilles. Nytt snøoverbygg skal ferdigstilles høst 2026. Lengde nytt snøoverbygg ca: 312 m.
Oppgradering av Rv 827 Efjordtunnelen i Tysfjord
En av tunnelene over 500 meter som må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. 1620m.
Sanering og oppgradering vann- og avløpsnett på Reinsletta, Bypakke Bodø
Planområdet omfatter hele Reinslettveien, sideveier til Reinslettveien, deler av Kirkeveien og areal ved drop-off sone utenfor Saltvern skole. Bakgrunn for planen er at det skal legges nytt vann og avløp (VA) i Reinslettveien. I forbindelse med dette er Byutvikling bedt om å utarbeide reguleringsplan som også skal legge til rette for sykkel i Reinslettveien. Hensikten med planen er dermed å legge til rette for legging av ny vannledning, og å legge til rette for sykkel i tråd med kommunedelplan for sykkel, 2018 – 2025. Planen skal også tilrettelegge for bedre fremkommelighet for myke trafikanter. Trygg skolevei for elever ved Saltvern skole er også prioritert i planarbeidet.
Forlenging av portal og overbygg på Rv 827 Brattlia i Tysfjord
Skredsikringsbehov for Region nord 2018-2029. Skredfaktor middels. 497m.
Nybygg av tunnel ved Bursi-området i Fauske
Nye Sulitjelma Gruver AS (NSG) ønsker å detaljregulere området slik at man kan starte opp med forlengelse av eksisterende tunnel inn i fjellet ved Bursi-området. Denne tunnelen kalles «Rupsi stoll». Denne planen vil spesifikt legge til rette for forlengelse av en undersøkelses- og tilkomsttunell under Bursi- området, Rupsi stollen, ved å etablere en steinfylling i Langvatnet ved Avilonveien og en oppgradert tilkomst til eksisterende Rupsi stoll. Dette er et essensielt steg på veien for videre kartlegging og modellering av forekomstene i Sulitjelma og vil kunne gå fra undersøkelsestunell til driftstunell når drift skal påbegynnes. Ved eventuell fremtidig drift på forekomstene er det estimert at gruveprosjektet vil gi om lag 70 arbeidsplasser fordelt på arbeid under jord i gruva og ved oppredningsanlegget i Sulitjelma. I tillegg vil det bli bruk for diverse tjenester og varer som vil gi ytterligere mange arbeidsplasser, både lokalt, regionalt og det vil gi ringvirkninger for hele landsdelen. Planen vil erstatte deler av følgende plan: Områderegulering for Sulitjelma gruver, planid. 2015001, vedtatt 29.09.16
Nybygg av transformatorstasjon og deretter riving av eksisterende stasjonsbygning i Meløy
Arva søker om konsesjon for å bygge en ny 132/22 kV Enga transformatorstasjon. Den nye transformatorstasjonen skal erstatte eksisterende stasjon, og skal bygges tett inntil eksisterende stasjonsbygning. Dagens stasjon skal være i drift inntil ny kan ta over, for deretter å bli revet
Nybygg av kraftledning og transformatorstasjon i Hattfjelldal
132 kV Kraftnett Røssvatn, tilknytning Krutåga kraftverk og Mølnhusbekken kraftverk.
Ny 132/22 transformatorstasjon og 132 kV kabler i Vefsn kommune
Linea AS har søkt om anleggskonsesjon for Pålgården transformatorstasjon og en ny 132 kV kabel mellom Mosjøen og Pålgården transformatorstasjoner.
Etablering av isnett og steinsprangnett på E6 i Sørfold
Skredfaktorkategori middels. 270m lengde. Skredtype, is.
Oppgradering av E6 Kobbskaret tunnel i Sørfold
En av tunnelene som skal oppgraderes etter tunnelforskriften.
Utbygging av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning E
Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Utbygging av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning D
Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Utbedring av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning C
Vegen skal forsterkes og utbedres til 6,5m bredde. Ca 4,6 km. Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Utbygging av Fv 82 Sortland-Risøyhamn, delstrekning A
Sortland-Risøyhamn skal bygges ut i 6 etapper.
Nybygg av luftledning i Fauske og Sørfold kommune
Arva har søkt om konsesjon til å bygge ny 132 kV-luftledning mellom Salten og Valljord transformatorstasjoner, på totalt 10,5 km. Planen omfatter sanering av deler av eksisterende luftledning. I tillegg ønsker de å bygge to 132 kV-luftledninger på om lag 1 km mellom eksisterende mast ved Vommestadheia og Fauske transformatorstasjon. Arva søker også om å utvide både Valljord og Fauske transformatorstasjoner.
Utbedring av vei, Mortenstrand-Bogøy i Steigen
Veiutbedring ved Cermaqs lakslakteri i Steigen.
Opparbeidelse av infrastruktur for industri i Vefsn, trinn 2
Man skal bruke fyllingsmasse til utbygging av veier. Fyllingsmassen hentes fra et dolomitdeponi under utvikling nor før Drevjaleira.
Skredsikring av stein på E10 i Hadsel
Skredfaktorkategori lav. 265m lengde. Skredtype, stein.
Nybygg av transformatorstasjon i Lovund
Arva søker om konsesjon i medhold av energiloven om bygging av en ny transformatorstasjon ved eksisterende Øresvik transformatorstasjon. Den nye stasjonen er ca. 530 m2, og skal bestå av to transformatorer med ytelse 50 MVA og omsetning 132/33/22 kV. Den skal erstatte eksisterende transformatorstasjon på samme området, som skal rives etter at ny transformatorstasjon er satt i drift. De søker videre om en ny 33 kV kraftledning fra Øresvik transformatorstasjon til Lovund. Den planlagte kraftledningen er totalt ca. 41 km lang, hvorav ca. 1,3 km som luftledning og ca. 1,4 km som jordkabel fra Øresvik transformatorstasjon til Kvina og ca. 38,3 km sjøkabel fra Kvina til Lovund. Arva søker også om utvidelse av eksisterende transformatorstasjon på Lovund, ved at det skal bygges en ny transformatorcelle.
Utbygging av havn, næring og industri i Gildeskål
Fra komunens budsjett- og økonomiplan 2022-2025.
Utbedring av ferjekai på Husøy
Deler av eksisterende tilleggskai må rives og erstattes på grunn av omfattende korrosjonsskader.
Nybygg av vannkraftverk i Bindal
Skrovadalselva i Bindal kommune søkes utnyttet til kraftproduksjon gjennom utbygging av Skråvadalen kraftverk. Det omsøkte kraftverket har inntak på kote 132 og kraftstasjon på kote 9. Det vil utnytte et fall på 123 m og ha en nedgravd rørgate på 580 m. Kraftstasjonen planlegges bygget på sørsiden av elven. Nedbørsfeltet er målt til 23,9 km2. Installert effekt er forutsatt å bli 4,5 MW og beregnet middelproduksjon er 13,4 GWh. Gnr/bnr: 66/1, 2, 4 og 6.

Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!

Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.