Byggfakta-logo med 'Powered by Hubexo'. Byggfakta skaper konkurransefordeler og verdi for alle aktører i bygg- og anleggsbransjen

Planlagt nybygg av anlegg i Vestland fylke

Alver (41)
Askvoll (4)
Askøy (45)
Aurland (10)
Austevoll (3)
Austrheim (6)
Bergen (65)
Bremanger (6)
Bømlo (7)
Eidfjord (8)
Etne (8)
Fedje (0)
Fitjar (5)
Fjaler (2)
Gloppen (9)
Gulen (4)
Hyllestad (3)
Høyanger (8)
Kinn (25)
Kvam (14)
Kvinnherad (48)
Lærdal (3)
Luster (9)
Modalen (4)
Osterøy (2)
Samnanger (3)
Sogndal (13)
Solund (1)
Stad (21)
Stord (14)
Stryn (22)
Sunnfjord (22)
Sveio (7)
Tysnes (10)
Ullensvang (15)
Ulvik (4)
Vaksdal (2)
Vik (9)
Voss (10)
Årdal (4)
Øygarden (13)
Etablering av kjernekraftverk i Øygarden kommune
3-5 SMR-kjernekraftverk. Det ligger nær Kollsnes og vil kunne gi strøm til både prosessanlegget og industri i Energiparken i kommunen. Hvis kraftverket bygges ut i maksimal størrelse, vil det ha en årsproduksjon på 12,5 TWh. Arealinngrepet vil utgjøre opptil 250 mål.
Ny E39 mellom Stord og Os (Hordfast), Fjordkryssing av Bjørnafjorden
5 km over Bjørnafjorden. Prosjektet vil avløse fergesambandene Sandvikvåg – Halhjem, Halhjem – Våg og Jektevik – Hodnaneset.
Nybygg av vindkraftverk ved Hellandsdalen og Stølsheimen i Hordaland
1500 megawatt. 300 vindturbiner med total høyde på om lag 200 meter. Planen å bygge på fjellplatåene over Hellandsdalen og lenger nordøst i Stølsheimen, i tillegg til områder mot Masfjorden og Lindås.
Ny Ringveg øst og E39 nord i Åsane, trinn 2 (nordre delstrekning)
Total prislapp på hele Ringveg øst er anslått til 17-20 mrd.
Nybygg av bru over Sognefjorden, Lavik-Oppedal
Tre alternativer: flytebru, rørbru eller hengebru. Mulighetsstudien av hengebrua utføres internt i Statens vegvesen. Seks firma ble prekvalifisert for utarbeidelse av konseptvalgutvikling av flytebru og rørbru. Alle som var pre-kvalifisert ble invitert til å sendte inn minimum to forslag (flytebru, rørbru, og/eller en kombinasjon) De seks konsulentgrupperinger som søkte om prekvalifisering var: Dr. ing A. Aas-Jakobsen AS, underleverandører Johs Holt, COWI, NGI, Skanska, Tor Vinje, Rolf Øyvind Johansen Reinertsen/Olav Olsen konsortiet, underleverandører Snøhetta, Arup, B ergerABAM, Faltinsen, Johansson Sweco Norge AS, underleverandører Hans-Petter Brathaug AS, Instanes Polar AS, Anders Bleie Norconsult AS, underleverandør Haug og Blom-Bakke AS Multiconsult AS, underleverandører WSP Finland, Barlindhaug Consult AS, Akvator AS, L2 Arkitekter, Leonhardt, Andrä und Partner Gmbh LMG Marine AS, underleverandører Marintek, Teknisk Data AS, S midt & Ingebrigtsen AS, Fondasol
Ny skipstunnel ved Stadlandet
Brutto tverrsnitt på tunellen er bredde 36 meter, høyde 50 meter. Seilingsbredde er 26,5 meter og seilingshøyde er 33 meter.
Rassikring på Rv 13 Mørkdalen-Håhå-Vikafjellet
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Tiltak vil sikre Kvassdalen, Skredene, Svaet, Skjelingavatnet, Ygningsdalshamrane og Halsabakkane
Ny veg E16 Arna-Vågsbotn, Ringveg øst trinn 1 (søndre delstrekning)
Total prislapp på hele Ringveg øst er anslått til 17-20 mrd.
Nybygg av ny E39 forbi Førde sentrum og Hallbrendslia i Sunnfjord
Kommunedelplan/konsekvensutredning vedtatt.
Nybygg av kraftverk med parallell vannvei i Kvinnherad og Ullensvang kommune
Alt. 1. Mauranger 2 med ett aggregat 1 på 315 MW med inntak i Blådalsvatnet og tre bekkeinntak. I tillegg kommer Blådal pumpestasjon på 3 MW. Alt. 2. Trinn 1: Mauranger 2 med ett aggregat 1 på 315 MW med inntak i Blådalsvatnet og tre bekkeinntak. I tillegg kommer Blådal pumpestasjon på 3 MW. Dette tilsvarer Alt. 1, men stasjon og vannvei forberedes, med større utsprengning, for en senere større installasjon, Trinn 2. Trinn 2: Installasjon av aggregat 2 i Mauranger 2 på 315 MW. I tillegg kommer Svartedal pumpestasjon på 40 MW.
Nybygg av biogassanlegg i Alver
Nybygg av biogassanlegg.
Ny E16 Nærøydalen med tunnel Hylland-Slæn i Aurland/Voss
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Skredtype stein, sørpeskred/flomskred. 300m. Rute 5c.
Rassikringstiltak på E39 Brendestølsfonna i Jølster
Tiltaket vil også sikre Buskredfonna, Kvitesvorsa, Bakkefonna, Steinløkkefonna og Sletteskredfonna. Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Avhenger av NTP 2022-2033.
Rassikring av E16 Gudvangen-Stallheim i Nærøydalen
Prioriteringsnivå middels i skredsikringsplan. Rute 5c. Skredtype is, stein. 110m
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-03 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Enterprise K-02 Veg
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-08 Tele, Lavspent bane og veg, SRO veg
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-06 Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-07 Spor og KL
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-09 Banesignal
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-05 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-01 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-03 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Ny veg og jernbane på E16/Bergensbanen/Vossebanen Arna-Voss, Arna-Stanghelle (del 1), Entreprise K-05 Veg og Bane
Planprogrammet forutsetter at E16 får fire felt mellom Arna og Trengereid og to felt mellom Trengereid og Helle. Vossebanen får dobbeltspor på hele strekningen. Det blir nye stasjoner i Vaksdal og Stanghelle. Trengereid stasjon blir nedlagt.
Nybygg av tunnel og motorvei i Fjell og Øygarden kommune, Sotrasambandet del 2
21-22 km strekning. Sotrasambandet, delprosjekt 2 av 3.
Ny trasé for E39 Bogstunnelen-Gaular grense
I NTP andre periode; 2023-2029.
Skredsikringstiltak på Fylkesveg 609 Heilevang i Sunnfjord og Askvoll kommune
Det skal byggast ein 2450 meter lang skredsikringstunnel mellom Hestvika og Heilevang, i tillegg kjem fleire hundre meter ny veg på kvar side av tunnelen. Planen skal også legge til rette for å plassere overskot av tunnelstein i deponi, både i Rørvika, Hestvika og på Heilevang.
Ny trasé med tunnel på Fv 614 Svelgen-Grov i Bremanger
Del av Kystvegen i Sogn og Fjordane. Tunnel fra Indrehus til Svelgen, 4,4 km, veg utenfor Svelgen sentrum.
Ny bru på Fjelbergsambandet, Fjelbergøy-Borgundøy
Fra Regional transportplan Hordaland 2013-2024, aktuelle prosjekt 2018-2024.
Nybygg av trafostasjon i Ornarheim
Arealbruk: 137 dekar. Spenningsnivå: 420 (300) kV.
Nybygg alternativt ombygg av politistasjon i Bergen
Justisministeren anslår at bygget kan stå ferdig på starten av 2030-tallet. Alternative tomter: Dokken Sør, cirka 8 mål, foreslått av Dokken Utvikling AS på vegne av Bergen kommune. Møllendalsveien 31, cirka 10,6 mål, foreslått av Bir AS. Kanalveien119, cirka 9,3 mål foreslått av Frydenbø Eiendom AS.
Nybygg av vei og bru langs Fylkesveg 565 i Alver
Dagens bru er frå 1958, og skal etter planen rivast når ei ny bru er på plass. Den nye brua skal komma på nordsida av dagens bru. Den nye brua over Alverstraumen blir litt over 200 meter lang med ei seglingshøgde på 28 meter.
Utvikling av næringspark i Fitjar kommune
Planinitiativet omfattar ei utvikling av næringsområde på Sandvikvåg, gbnr. 78/3 m.fl., i Fitjar kommune. Ein ønsker å etablere eit kraftsenter for grøn energi og blå vekstnæringar ettersom arealet ligg særs sentralt til sjøvegs så vel som landevegs. Det vert naudsynt å vidareutvikle næringsarealet i kommuneplanen mot nord og aust, her medrekna etablering av kaiareal med utfylling i sjø.
Nybygg av næringsområde i Moldestad
Utfyllingsområde i sjø for marin og maritim næring. Ca. 30 dekar.
Rassikringstiltak på Fv 49 Bergsfjelltunnelen nord-Kjøylebukta i Kvinnherad
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Sikrar også Mjøstølneset-Bergfjelltunnelen sør.
Nybygg av vindkraftverk i Høyanger og Sunnfjord kommune
Vindturbiner: Ca. 50 (avhengig av effekt/turbin). Årlig produksjon: Ca. 1 TWh. Installert effekt: Opptil 350 MW. Planområde: Ca. 26 km2. Partnerskap med Hydro og Eviny.
Nybygg av vindkraftverk i Høyanger og Sunnfjord kommune
Søkt produksjon 1632,00 GWh. Søkt effekt 480,00 MW. Inntil 80 turbiner.
Tunnel på Fv 5641 Rindabakkane I i Luster
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Dekker Utledøla. Kan evt. sikrast med to korte tunnelar
Nybygg av hydrogenanlegg på Fjord Base, Perholmen i Flora
Gnr/bnr: 27/3, 27/38, 27/46, 27/53, 27/58, 27/1249 og 27/1288.
Ny tunnel på Fv 5096 Felevikja I-III i Eidfjord
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. Skredtype tørrsnø, stein. 350m.
Ny tunnel på Fv 7 Håfjellstunnelen, Fyksesund-Øystese
Fra Regional transportplan Hordaland 2013-2024, aktuelle prosjekt 2018-2024.
Utbedring av Fylkesveg 5310 Fosse-Moldekleiv, Frekhaug, Meland
Fv. 5310 Fosse-Moldekleiv og fv. 564 Fossekrysset
Nybygg av produksjonsanlegg for grønn hydrogen og grønn ammoniakk i Svelgen
Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for produksjon av grønt hydrogen og grønn ammoniakk på Holmaneset, som skal kunne forsyne både det norske og det europeiske markedet med grønn energi. Anlegget vil produsere produktet grønn ammoniakk som skal fraktes ut av planområdet via skip. Produktet skal erstatte grå ammoniakk i det europeiske markedet, og vil bidra med en klimagassutslippsreduksjon tilsvarende 15,3 millioner tonn CO2 ekvivalenter over en 25 års periode.
Nytt sykkelfelt med fortau på Fv 601 Angedalsvegen til Prestefoss bru i Førde, Førdepakken
Fra kryss med planlagd bru over Jølstra ved Førdehuset til Prestefoss bru på Vievegen. Førdepakken tiltak 15.
Nybygg av transformatorstasjoner og kraftledninger mellom Sognefjorden og Hardangerfjorden (Modalen i Vestland)
Krossdalen transformatorstasjon. Gassisolert løsning på 26 000 m2 tomt Modalen koblingsstasjon vil bli revet etter at ny Krossdalen stasjon og ledninger er i drift Forlengelse av eksisterende kraftledning Haugsvær-Steinsland med ca. fem kilometer. Fem kilometer ny 420 kV kraftledning mellom Steinsland og Krossdalen. Øygarden koblingsstasjon, 420 kV. Endringer i dagens Steinsland koblingsstasjon. Nytt kaihakk på Eidslandet i Vaksdal kommune. Veier og anleggsplasser.
Tunnel på Fylkesveg 5641 (tidligere fv. 337) Sundaskreden i Luster
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. 600m.
Ny tunnel på Fv 723 Brengsfonna i Stryn
Prioriteringsnivå høy i skredsikringsplan. 250m. Sørpeskred/flomskred.
Nybygg av vindkraftverk i Fitjar kommune
Søkt produksjon 680,00 GWh. Søkt effekt 200,00 MW.
Nybygg av vannkraftverk i Årdal kommune
Kraftverket vil kunne gi cirka 30 GWh strøm, som tilsvarer forbruket til 1500 husholdninger. Kraftverket vil bygges i fjell og utnytter en allerede utbygd infrastruktur i eksisterende reguleringsområde. Av landskapsendringer kan det bli aktuelt med veier for adkomst til kraftverket, samt deponering av tunnelmasser.
Nybygg av renseanlegg i Alver kommune
Hovudformålet med planen er å leggja til rette for nytt hovudreinseanlegg i Knarvik. Reinseanlegget vil liggja like sør for Kvassnesstemma. I tillegg skal det leggjast til rette for eit pumpehus lengre mot sør og nærmare fjorden. I forbindelse med tilkomstveg til pumpehuset skal det etablerst universelt utforma møteplass i grøntområde ned mot fjorden. Planområdet er på ca. 62 daa. Utgangspunktet er at reinseanlegget (på gnr. 188, bnr. 420) vil ha eit fotavtrykk på ca. 55 x 20 meter, og ei byggjehøgd på ca. 15 meter. Reinseanlegget skal romma ein prosesshall på ca. 700 m² samt ein personaldel, og totalt bruksareal (BRA) vil vere på ca. 1100 m².
Etablering av byrom og torg samt kanal og basseng i Bergen kommune
I dette prosjektet skal det bygges ca. 150 m kanal fra Minde Allé og sør til Kanalveien 90, og ca. 1000 m2 basseng.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Kjøreledningsanlegg: Dette er en teknisk entreprise som gjelder hele banestrekningen. Det skal etableres KL-master og kjøreledning for dobbeltsporet fra Sentrum til Amalie Skrams vei med opsjon for strekningen Amalie Skrams vei til Åsane, inklusiv depot Vågsbotn. Arbeidet inkluderer montering av master, bæresystem, kjøretråd og forankringer/oppstrekk. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Nybygg av vei og tunnel mellom Reed og Sandane i Gloppen
Prosjektet E39 Reed - Sandane omfattar planlegging av til saman ca. 4 km veg i dagen og ca.1 ,4 km tunnel, samt tilkomst og lokalvegar på ca. 2 km. Planarbeidet omfattar to strekningar. Delstrekning 1 omfattar ny veg langs eksisterande E39 mellom Reed og Gullkista og tunell gjennom Gullkista. Delstrekning 2 omfattar ny veg i dagen og tunell frå Jarbu mot Sandane med samankopling til eksisterande E39 ved Eide.
Nybygg av renseanlegg i dagen i Drotningsvik, Bergen
Gnr/bnr: 136/208 mfl. Renseanlegget med tilhørende anlegg vil etableres i dagen med utslippsledninger i borehull gjennom Storhaugen og ut i fjorden, og vil først bygges etter at den nye Sotrabroen er ferdigstilt.
Rassikringstiltak på E16 Hettatunnelen Nord i Vaksdal
Prioriteringsnivå middels i skredsikringsplan. Avhenger av NTP 2022-2033.
Overbygg på E39 Steinreset i Masfjorden
Prioriteringsnivå middels i skredsikringsplan.

Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!

Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.