Byggfakta-logo med 'Powered by Hubexo'. Byggfakta skaper konkurransefordeler og verdi for alle aktører i bygg- og anleggsbransjen

Alle planlagte ROT-prosjekter, Rehabilitering, Ombyggning, Tilbygg i Bergen

Ny- og ombygg av boliger, kontor, flerbrukshall og næring m.m. på verftstomt i Laksevåg
Total utbygging på området er planlagt: Langs Kringsjåveien og Vågsgaten: Nye bygg med sokkeletasje på 7000 m2 som egner seg godt til produksjons- eller lagerlokale. Tre kontor-/næringsbygg i 5-6 etasjer bygges på toppen. De tre byggene er totalt på ca 30 000 m2. Mot Vågsgaten (i nord): Tre kontor-/næringsbygg med totalt ca. 19 000 m2 næringsareal. Et fleksibelt bygg (kafé, kantine, velferdstilbud) på ca. 1000 m2 kommer i tillegg. Smien ytterst på kaien erstattes med et nytt næringsbygg i 3 etasjer på totalt 2700 m2. Dette kan inneholde kontor, kantine og lignende. Nybygget vil bli tilpasset Personalbygget.
Påbygg av leiligheter og nybygg av leiligheter og næring på Skjold i Fana bydel, Bergen
Påbygg av leiligheter på eksisterende forretningsbygg. Nytt bygg med leiligheter og forretning/kontor på bakkeplan. Gangforbindelse mellom byggene. Ladestasjoner for el-biler.
Totalrehabilitering og tilbygg av barneskole i Ytre Arna, Bergen
Futurebuilt. Rehabilitering 6811m², hvorav 5237 m² for skole og 1574 m² idrettsfløy
Ombygg til hotell m.m. i Bergen
Ombygge av gammelt fryselager. Fryselagerets kubiske form vill bevares.
Rehabilitering av svømmehall og etablering av nærmiljøanlegg på skole i Ytre Arna
Rehabilitering av Ytre Arna skole med svømmebasseng og nærmiljøfunksjon. Svømmebassenget skal rehabiliteres og det skal etableres en egen nærmiljøfunksjon. Det er gjennomført en mulighetsstudie som viser at rehabilitering er den beste løsningen. I den er det også laget et forslag på hvordan skolen kan bygges om slik at den vil være etter dagens skolestandarder.
Forlengelse av Fløyfjelltunnelen på E39 i Bergen
Fløyfjelltunnelen vil bli ca 5,3 km etter forlengelse.
Rehabilitering av administrasjonsavdeling på skole i Tertnes
Rehabilitering og ombygging av administrasjonsfløy til arealer for kunst og håndverk, tilbygg med adm. og personalarbeidsplasser, driftsarealer, skolehelsetjeneste, aula, bibliotek og arealer for musikk dans og drama. Byggingen gjennomføres med skole i drift, det vil derfor være ekstra fokus på sikkerhet. For å kunne gjennomføre prosjektet med skole i drift blir byggingen delt i to faser. Grunnarbeid for tilbygget er planlagt startet opp sommeren 2025, med påfølgende bygging, samt ombygging av aktivitetsfløyen. Når dette er ferdig og tatt i bruk vil administrasjonsfløyen bli rehabilitert og ombygget.
Totalrehabilitering og tilbygg av skole og svømmehall i Bergen
Ca. 4000 m2 (eksisterende bygningsmasse) + ca. 3500 m2 (antatt behov for tilbygg).
Om- og tilbygg av kjøpesenter i Fyllingsdalen
300-320 leiligheter vil bli byget i trinn 2 eller 3. Omfang for hvert trinn er ikke fastsatt.
Ombygg og utvidelse av barneskole i Bergen
Ombygg 3000 kvm, nybygg ca. 2800 kvm. Ombygging av eksisterende bygg, et nybygg med undervisningslokaler og en basketballhall. nZEB ( Nær- nullenegribygg).
Om- og tilbygg av kombinert bygg for forretning, tjenesteyting og kontor i Fyllingsdalen, Bergen
Hensikten med planarbeidet er å detaljregulere eiendommen gnr./bnr. 22/451 iht. nylig vedtatt områderegulering for å legge til rette for å transformere Spectrum-bygget fra et lukket bygg i tre etasjer til utadrettet bygg i 7 etasjer med aktive fasader og flere funksjoner som næring, kontor og boliger. Eksisterende bygg er på til sammen 2.185 kvm BRA i 3 etasjer. Det foreslås å bygge på med til sammen 4.274 kvm BRA til 7 etasjer.
Ombygging og asbestsanering av kontor i Bergen
Full asbestsanering, mindre ombygging av utvalgte arealer samt ordinære vedlikeholdstiltak av diverse teknisk infrastruktur.
Rehabilitering av næringsbygg i Bergen sentrum
Castbergkvartalet, som består av de fem eiendommene Vestre Torggaten 5, 7 og 9 samt Håkonsgaten 28A og B. Disse skal slås sammen til ett bygg.
Totalrehabilitering av kontorbygg ved togstasjon i Bergen
Innvendig totalrehabilitering samt fjerne og bygge nytt inngangsparti. I tillegg skal den drøyt 300 kvadratmeter store hagen mot togstasjonen gjøres tilgjengelig for publikum. Det skal skapes liv på gateplan med nye serveringssteder, samtidig som det blir kontorer i etasjene over. Hagen skal brukes til uteservering.
Innvendig vedlikehold av kontor i Bergen
Magistratbygget: Rådstuplassen 5. Manufakturhuset: Peter Motzfeldtsgate 5. Byggetid: ca. 18-24 mnd.
Ombygging av skole i Bergen
Fra investeringsbudsjett 2016-2019.
Ombygging til kulturhus i Fyllingsdalen i Bergen
Uteareal på ca 2000 m2. Bnr. 22, bnr. 903 mfl.
Rehabilitering av skole i Hjellestad
Fra investeringsbudsjett 2016-2019.
Tilbygg av kontor i Bergen, trinn 2
Tidlig prosjekt. Eventuelt påbygg av to etasjer på eksisterende bygg. Kostnad er antatt av redaksjonen.
Miljøtiltak i Vågen i Bergen
Spredning av miljøgifter i Vågen skal reduseres med 80 prosent. Ny tilførsel av miljøgifter fra land skal minimaliseres. Tiltak skal utføres skånsomt for å bidra til bevarelse av kulturminner i området.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Sandbrogaten til Amalie Skrams vei, inklusiv 1500 lang tunnel (llengde på tunnel kan bli justert) og underjordisk holdeplass (grunnarbeid og bygg (eks. teknisk utrustning)) med adkomstunnel som har utgang ved Sandviken kirke. Tunnelportaler, murer, omlegging av infrastruktur, etablering av sportrau, holdeplass i Amalie Skrams vei, omfattende grøntarbeid, omfattende grunnarbeid og konstruksjoner ved Sandviken kirke, bygging av portaler og tekniske rom ved Sandbrogaten, re-etablering av anleggs-/riggområde ved Sandbrogaten. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Oppgradering av museum i Bergen
Det skal lages en ny inngang under glassbroen, som forbinder Håkonshallen og Stallbygningen. Det skal også etableres en ny heis på utsiden av Jørgen Hanssøns ringmur, som vil gi adgang til alle etasjer. Tiltaket krever at det tas hull i Jørgen Hanssøns ringmur samt at etasjene flere steder tilpasses den nye løsningen. I tillegg til dette vil prosjektet omfatte oppgradering av toalettene i Stallbygningen samt oppgradering av diverse uu-forhold for syns -og hørselshemmede.
Ombygg til kontor i Bergen
Bevaringsverdig bygg. Inflytting årsskiftet 2026/2027.
Ombygg av brannstasjon på Ulset i Bergen
Brannvesenet har behov for ombygging av brannstasjonen for å etablere skille mellom ren og uren sone. Arbeidet innebærer innvendig ombygging av kontorlokaler til garderober og treningsfasiliteter, samt oppgradering av eksisterende kontorer og tekniske installasjoner. Brannstasjonen skal være i ordinær drift under ombyggingen.
Utvikling av kaiområde i Bergen
17500m2 tomteareal. Området inneholder: Skur 18c, Skur 18b, Skur 18a og C.Sundts gate 65 (hjelle kjemi). Tollbodkaiene skal utvikles til blandet byformål i kobinasjon med havneformål, BOH antar at boligutvikling, evt i kombinasjon med næring/kontor, er mest naturlig. Antatt start og kostnad av redaksjonen.
Mindre vegarbeider i Vestland 2025-2029
Gjelder Møre og Romsdal, Vestland og Rogaland fylke.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Påhugg Sandbrogaten: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Sandbrogaten, omlegging av vann og avløp, spunting og etablering av midlertidig bru over byggegrop Nye Sandviksvei. Bygging av ny vei i Dreggen rundt Hotel Orion Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbedring av tunnel på Fylkesveg 540 Løvstakken i Bergen
Fra handlingsplan / kunnskapsgrunnlag for tunneloppgraderinger i Vestland Fylke (2022-2033). Prioritert 2.
Ombygg av skole i Rådal
Fra investeringsbudsjett 2016-2019. Bland annet oppgradering av inneklimaet.
Totalrehabilitering av barnehage i Bergen
Bygget har et stort behov for totalrehabilitering for å sikre videre drift av barnehagen.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Forberedende arbeider Amalie Skram: Forberedende arbeid og etablering av påhugg for tunnel ved Amalie Skrams vei, riving av hus, omlegging av vei, etablere nytt veikryss Amalie Skrams vei/Sjøgaten, etablere riggområde Amalie Skrams vei. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sentrum: Dette er en grunnentreprise på strekningen fra Kaigaten til Sandbrogaten, inkludert Bryggen i Bergen. Omlegging av infrastruktur i grunnen, etablering av sportrau, holdeplasser, veiomlegginger og etablering av gang- og sykkelveier, omfattende arbeid med omlegging av vann og avløp og teknisk infrastruktur, etablering av store betongkulverter og rør, spuntarbeid, krevende arbeid i arkeologisk verneområde, arbeid langs sjøkant som kan inkludere bruk av lekter, bygging av 3 holdeplasser for Bybanen, krevende trafikkavvikling i anleggsgjennomføringen, etablering av høykvalitets natursteinsdekke og etablering av grøntområder. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Rehabilitering av idrettshall ved skole i Bergen
Nytt tak, ny ventilasjon, oppgradering dusjer og graderober samt innvendige og utvendige overflater. Fra investeringsprogram 2023-2026.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Trafikktiltak sentrum: Ombygging og justering av en del eksisterende veikryss, ombygging og flytting av infrastruktur (kabler og VA). Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Sandviken holdeplass teknisk: Dette er en teknisk entreprise som omfatter installering av ventilasjon, elektro, VA-anlegg på undergrunns holdeplass i Sanviken. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Utbygging av bybane i Bergen, trinn 5
Infrastruktur Nye Sandviksvei (forberedende entreprise): Omlegging av kabler, noe riving av murer og mindre bygg, tilrettelegge for riggområde på Koengen. Total kostnad for bybanen trinn 5 er 21 mrd.
Oppgradering av infrastruktur for nybygg av boliger og næring i Bergen
Etablering av infrastruktur for bolig og næringsområde.
Riving av sykehjem og opparbeidelse av infrastruktur i Bergen
Omlegging av VA-kulvert og høyspent. Byggetid: 9 til 12 måneder.
Utbedring av vei og sykkelanlegg i Årstad, Bergen
Gnr/bnr 160/750 mfl. Foreslått formål er samferdselsformål som sykkelanlegg, fortau, gangveg og kjøreveg. Forprosjektets anbefalte løsning er veg med ensidig sykkelfelt. Hensikten med planen er å utbedre forholdene til myke trafikanter på strekningen gjennom Wiers-Jenssens vei ved Sletten senter i Årstad bydel. Wiers-Jenssens vei er valgt for blant annet å skape en ensartet og gjenkjennelig sammenheng mellom dagens sykkelvei i Nattlandsveien og i Hagerups vei, via Vilhelm Bjerknes vei. Planarbeidet vil være i tråd med hovedmålet i Miljøløftets sykkelstrategi. I forbindelse med planarbeidet vil det ses på optimalisering av løsninger for å legge til rette for gående og syklende. Det er gjort en overordnet trafikkanalyse av området som viser de trafikale konsekvensene av ulike tiltak i Wiers-Jenssens vei. Anbefalt løsning fra denne analysen er enveiskjøring vestover på deler av Wiers-Jenssens vei, sykling i blandet trafikk ned i retning Sletten senter og sykling i ensidig sykkelfelt mot stigning. Anbefalingen vil ligge til grunn for planarbeidet, og detaljene vil avklares gjennom prosessen. Høyresvingfelt fra Hagerups til Nattlandsveien er blant de aktuelle problemstillingene som skal avklares gjennom planprosessen. Planområdet inkluderer derfor krysset og gir muligheter for bedre kryssløsning.
Etablering av fornybar energianlegg for drift av vifter i tunneler og belysning langs veier i Norge
Nye Veier AS ønsker å tenke nytt og ta i bruk ny teknologi for å produsere fornybar kraft langs vegareal, i første rekke til eget forbruk. Forbruket er i hovedsak knyttet til belysning samt drift av vifter i tunnel. I denne forespørselen søker vi etter leverandører som kan utfordre oss på å identifisere og ta i bruk produksjonsmuligheter som i dag ikke benyttes. Det betyr at vi ønsker å ta i bruk kjent teknologi, men også utforske nye kombinasjoner og løsninger. Gjelder hele Norge.
Riving av leiligheter i Bergenhus bydel i Bergen
Intensjonen med planforslaget er å rive eksisterende bygg i Ladegårdsgaten 64-76 som følge av setningsskader og etablere et nytt bygg over 5-6 etasjer med ca. 56 nye boenheter. Det foreslås en grad av utnytting på 376 % BRA. Bil- og sykkelparkering planlegges i parkeringskjeller.
Riving av eneboliger for nybygg av leiligheter på Råstøl i Bergen
Riving av eneboliger for nybygg av leiligheter.

Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!

Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.