Byggfakta-logo med 'Powered by Hubexo'. Byggfakta skaper konkurransefordeler og verdi for alle aktører i bygg- og anleggsbransjen

Alle planlagte anleggsprosjekter i Oslo

E6 Oslo øst, ny veg i dagens trasé
Firefelts veg med kollektivfelt. Manglerudprosjektet etappe 1
Ny jernbanetunnel Bislett-Sagene-Økern-Alnabru (KVU Oslo-Navet)
Togtunnelen skal etter planen være ferdig med nye spor i 2034.
E6 Oslo øst, ny tunnel Abildsø-Fjellhus
Manglerudprosjektet etappe 2. Oslopakke 3. Del av Sørkorridoren.
T-bane til Bjørndal og gjersrud/stensrud
Forlengelse linje 3 fra Mortensrud.
E6 Oslo øst, ombygging av Ulvensplitten
Manglerudprosjektet etappe 4.
Nye T-banestasjoner på Fornebubanen
Stasjonen har to adkomster. Adkomst A ligger i Hoffsveien 9. Adkomst B ligger i Hoffsveien, mellom jernbanen (Drammensveien 157) og Harbitzalléen 2A. I likhet med den tidligere regulerte løsningen for Skøyen stasjon vil adkomst B ved Hoffsveien bli integrert i Tingstuveien 31. Prosjektgruppe Fornebubanen: Multiconsult Norge AS/Cowi AS. Plattformens dybde under terreng: 44 m. Antall heiser: 9. Antall rulletrapper til mesanin: 4. Antall kubikk betong: 35.000 m3 inkl. vanntett støp.
Modernisering av Etterstad base i Gamle Oslo, fase 1
Gnr/bnr: 237/3, 2, 137/ 101, 102, 163, 164, 99.
Nye T-banestasjoner på Fornebubanen, entreprise E3
Entreprise E3 omfatter; Installasjon tunnel før sporlegging. Sporbygging - hele tunnelen. Installasjon i tunnel etter sporlegging. Testing og idriftsettelse jernbaneteknikk. 5 doble overkjøringsspor. 1 enkelt overkjøringsspor. Ca. 20,3 km strømskinne. Ca. 21.500 sviller. Ca. 43.500 stk. befestigelse. 11 kV forsyning langs begge sider av sporet. Impulsvifter i par i tunnel (mellom stasjoner).
Nybygg av fergeterminal på Filipstad i Oslo
Total utviklingspotensial i kvm: 170000.
E18 Vestkorridoren, Filipstad-Lysaker
Planlegging og utredning knyttet til områdereguleringsplaner i Oslos del av Vestkorridoren (Filipstad-Lysaker) pågår.
Opparbeidelse av infrastruktur for nytt byområde i Søndre Nordstrand
Reguleres sammen med flere boligprosjekter i området. Oslo kommune, JM Norge AS, Obos Nye Hjem, Selvaag AS, Block Watne AS og ca. 130 private grunneier på området. Eventuelt en søppelsug i området. Ca. 4000 dekar stort område i sørøst i Oslo. Kan bygge 9000 boliger totalt.
Oppgradering av kollektivknutepunkt på Bryn i Oslo
Samarbeidsgruppen ledes av Plan- og bygningsetaten (PBE), og består av EBY, Bymiljøetaten (BYM), Ruter, Sporveien, Statens vegvesen Region Øst, Bane NOR og Jernbanedirektoratet. Gnr/bnr: 999/185, 137/1 m.fl. Alternativ 1: bolig (105-120 stk), næring, bussanlegg: 12210 m2. Alternativ 2: bolig (40 stk), kontor, bussanlegg: 14000 m2. Alternativ 3: Flerbrukshall, park og bussanlegg: 6120 m2.
Nye T-banestasjoner på Fornebubanen, entreprise E3
Entreprise E3 omfatter; Installasjon tunnel før sporlegging. Sporbygging - hele tunnelen. Installasjon i tunnel etter sporlegging. Testing og idriftsettelse jernbaneteknikk. 5 doble overkjøringsspor. 1 enkelt overkjøringsspor. Ca. 20,3 km strømskinne. Ca. 21.500 sviller. Ca. 43.500 stk. befestigelse. 11 kV forsyning langs begge sider av sporet. Impulsvifter i par i tunnel (mellom stasjoner).
Restaurering av sentralnettet i aksen mellom Furuset, Gjelleråsen, Frogner og Djupdal transformatorstasjoner
Mulighet for restaurering av sentralnettet i aksen mellom Furuset, Gjelleråsen, Frogner og Djupdal stasjoner, slik at det i fremtiden kan bli færre kraftledninger i området. Dette vil utredes videre i en fremtidig konsesjonsprosess.
Oppgradering av trikkelinjen på strekningen Henrik Ibsens gate/Inkognitogata - Riddervolds plass i Oslo
Strekning Henrik Ibsens gate/Inkognitogata-Inkognitogata-Riddervolds gate-Riddervolds plass. Samarbeidsprosjekt mellom Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og Avløpsetaten.
Kapasitetsøkende tiltak i Brynsbakken i Oslo
Nye spor mellom Vålerenga og Kværnerbyen.
Fornyelse til 420 kV ledning fra Ulven til Furuset og oppgradering av Furuset transformatorstasjon
Mot 2030 vil ledningene fra Ulven til Furuset og videre nordover, samt Furuset stasjon bli fornyet.
Tiltak for universell utforming på stasjonen Oslo S
Oslo S: Alle 10 plattformer skal heves. Etablering av snøsmelteanlegg på plattformene som ikke har det i dag.
Ny parkbro mellom Økern og Løren i Oslo
24 meter bred. Mellom torget på Løren og Nye Økern senter. 1,5-2 års byggetid.
Sykkeltiltak langs E6 i Oslo
Strekning 3,1 km.
Utvidelse av kai i bydel Nordstrand, Oslo
Kongshavnveien 25-33 og 34.
Utbedring av Rv 4 Trondheimsveien-Groruddalen (Fossumdiagonalen) i Oslo
I Oslopakke 3 som Trondheimsveien med diagonal og Østre Aker vei (videre via Nedre Kalbakkvei til Alnabruterminalen).
Sykkeltilrettelegging i bydel Grünerløkka, Oslo
Sars gate mellom Finnmarksgata og Jens Bjelkes gate.
Nybygg av teknisk sentralbygg ved sykehus i Oslo
DRUPS-anlegget skal installeres i Bygg F2 Teknisk Sentral.
Tilbygg av T-banestasjon på Tøyen i bydel Grünerløkka, Oslo
Ny stasjonsbygning/utgang for Tøyen T-banestasjon
Oppgradering av Skippergata fra Myntgata til Jernbanetorget i Oslo
Samarbeidsprosjekt med Vann- og avløpsetaten.
Etablering av ny sykkeltrasé mm i Oslo
Gnr/bnr: 224/348, 999/845, 223/20, 999/410, 224/374, 76/277, 76/175, 76 /174, 76/171, 76/176, 76/13, 76/299, 250/15, 76/311, 76/75, 76/102, 999/387. Detaljregulering for Sandakerveien/Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 49. Detaljregulering for Grefsenveien fra Grefsenveien 49 til Disen vendesløyfe.
Nybygg av gang- og sykkelveg og fortau på Riksveg 150 i Oslo, Ring 3
Formålet med planen er å legge til rette for gående og syklende. Dette gjøres ved å etablere en mer helhetlig løsning i området.
Tiltak for universell utforming på stasjonen Skøyen
Skøyen: Begge plattformene skal heves. Etablering av snøsmelteanlegg.
Nybygg av adkomst på stasjon i Oslo
Sikring av gammelt tverrslag mellom plattform 2 og 4, etablering av sjakt i fjell for ny utgang med trapp og heis til Finnmarksgata mot Tøyenparken.
Utvidelse av vendekapasitet ved Sporveiens anlegg i Muselunden, Oslo
Forlengelse av eksisterende sportrase med estimert 10-20 meter i Muselunden. Bygging av kryssveksel i eksisterende trase og mindre korrigering av eksisterende sportrase i tilknytning til dette. Bygging av to plattformer for av- og påstigning fra trikk som snur og kjør i retning Trondheimsveien. Bygging av hvilebrakke for førere.
Stalling av trikker og infrastrukturvedlikehold ved Holtet trikkebase i bydel Nordstrand, Oslo
Gnr/bnr: 154/61, 154/73, 154/75, 154/87, 154/88, 155/19, 155/22, 155/23, 155/4, 155/59, 999/223.
Nybygg av park og veier, gater og torg på Filipstad i Oslo
Total utviklingspotensial i kvm: 170000.
Nye/forlengede kryssingsspor på Østfoldbanens østre linje
I jernbanesektorens handlingsprogram 2018-2029 med planlagt utførelse i andre seksårsperiode.
Gjenåpning av Hovinbekken, oppgradering av gang- og sykkelvei fra Risløkka til Økern i Oslo
Hovinbekken fra Risløkka og helt ned til Tennisdammen på Hasle. Første del gjelder fra Risløkka – Økern.
Oppgradering av veianlegg i forbindelse med nytt vikingtidsmuseum på Bygdøy i Oslo
Oppgradering av Langviksveien, Huk Aveny og Bygdøy Kapellvei.
Oppgraderingen av trikketraseen på Trondheimsveien i Oslo
Oppgraderingen av trikketraseen i Trondheimsveien omfatter blant annet utskifting av hele kontaktledningsanlegget fra Nybrua til Sinsenkrysset, som gir kjørestrøm til trikken. I tillegg skal trikkeskinner og -fundament skiftes mellom Rosenhoffgata og Sinsenkrysset holdeplass, Rosenhoff holdeplass skal gjøres bedre og mer tilgjengelig for de reisende, og strekningen får nytt jordingsanlegg og flere tekniske oppgraderinger som er nødvendige for å møte fremtidens behov for kollektivtransport.
Oppgradering av sykkelanlegg i Ullevålsveien fra Collets gate til Ring 2 i Oslo
Gnr/bnr: 999/122, 999/16, 999/37, 999/480, 999/711, 999/887 mfl
Forberedende arbeider for ERTMS i Norge, Østfoldbanen/Follobanen
- Føringsveier for kabler på stasjoner, sidespor, planoverganger, blokkposter og rasvarsling - Fundament for nye tekniske hus - Strømforsyning for nye installasjoner, inkludert reservestrøm
Forberedende arbeider for ERTMS i Norge, Oslo S-Eidsvoll
- Føringsveier for kabler på stasjoner, sidespor, planoverganger, blokkposter og rasvarsling - Fundament for nye tekniske hus - Strømforsyning for nye installasjoner, inkludert reservestrøm
Utbedring av gang-og sykkelvei i bydel Grünerløkka/Bjerke, Oslo
Samarbeid mellom BYM og VAV. Veistrekningen skal oppgraderes med sykkelfelt og fortau. Det skal anlegges nye ledninger for VA, fjernvarme og strøm.
Nybygg av gang-og sykkelbru på Bryn i Oslo
Brulengde total : 71,60 meter. Bordgang total : 110 meter. Antall spenn : 8. Lengste spenn : 15,50 meter. Konstruksjon : Stålkasse / stripefundament (betong). Gnr/Bnr: 144/19, 939, 1597.
Etablering av ny kollektivtrase for buss mm i bydel Søndre Nordstrand i Oslo
Rundkjøring /trafikksikkerhetstiltak i krysset med Slimeveien samt et 150m kollektivfelt fra E6brua til krysset med Enebakkveien. Gnr/bnr: 177/15, 179/2 179/9, 179/25, 186/1.
Nybygg av pumpestasjon i bydel Gamle Oslo
Ny 5800 meter lang distribusjonsledning DN500 fra Klemetsrud til sentrum.
Forlengelse av kryssingsspor på Sandermosen, Bergensbanen
Felles rådgiverkontrakt Dale, Veme, Sandermosen kryssingsspor.
Nybygg av parkeringshus ved Østre Aker vei i bydel Bjerke, Oslo
Plass for ca 150 stk biler fordelt på tre plan.

Vil du vite mer om disse prosjektene? Kontakt oss i dag!

Vi gir det et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og har den mest omfattende overvåkningen av prosjektmarkedet.