Planlagt nybygg av anlegg i Oslo fylke

Oslo (82)
Ny sentrumstunnel og Majorstuen stasjon på strekningen Majorstuen-Bryn i Oslo
Mulig ny underjordisk stasjon. Inne i Oslopakke 3 for utførelse 2023-2028.
Ny jernbanetunnel Bislett-Sagene-Økern-Alnabru (KVU Oslo-Navet)
Togtunnelen skal etter planen være ferdig med nye spor i 2034.
E6 Oslo øst, ny tunnel Abildsø-Fjellhus
Manglerudprosjektet etappe 2. Oslopakke 3. Del av Sørkorridoren.
T-bane til Bjørndal og gjersrud/stensrud
Når - og om - prosjektet startes er høyst usikkert. Er ikke med blant høyt prioriterte prosjekter i Oslopakke 3. 2030 er satt for å indikere at det neppe skjer noe de første 10-15 årene. Forlengelse linje 3 fra Mortensrud.
E6 Oslo øst, Ryen-Bryn-Teisen
Manglerudprosjektet etappe 4.
Nye T-banestasjoner på Fornebubanen
Stasjonen har to adkomster. Adkomst A ligger i Hoffsveien 9. Adkomst B ligger i Hoffsveien, mellom jernbanen (Drammensveien 157) og Harbitzalléen 2A. I likhet med den tidligere regulerte løsningen for Skøyen stasjon vil adkomst B ved Hoffsveien bli integrert i Tingstuveien 31. Prosjektgruppe Fornebubanen: Multiconsult Norge AS/Cowi AS. Plattformens dybde under terreng: 44 m. Antall heiser: 9. Antall rulletrapper til mesanin: 4. Antall kubikk betong: 35.000 m3 inkl. vanntett støp.
Nybygg av vei i Oslo
Antatt start og kostnad.
Nye T-banestasjoner på Fornebubanen, entreprise E3
Entreprise E3 omfatter; Installasjon tunnel før sporlegging. Sporbygging - hele tunnelen. Installasjon i tunnel etter sporlegging. Testing og idriftsettelse jernbaneteknikk. 5 doble overkjøringsspor. 1 enkelt overkjøringsspor. Ca. 20,3 km strømskinne. Ca. 21.500 sviller. Ca. 43.500 stk. befestigelse. 11 kV forsyning langs begge sider av sporet. Impulsvifter i par i tunnel (mellom stasjoner).
Modernisering av Etterstad base i Gamle Oslo, fase 1
Gnr/bnr: 237/3, 2, 137/ 101, 102, 163, 164, 99.
E18 Vestkorridoren, Filipstad-Lysaker
Planlegging og utredning knyttet til områdereguleringsplaner i Oslos del av Vestkorridoren (Filipstad-Lysaker) pågår.
Nybygg av fergeterminal på Filipstad i Oslo
Total utviklingspotensial i kvm: 170000.
Opparbeidelse av infrastruktur for nytt byområde i Søndre Nordstrand
Reguleres sammen med flere boligprosjekter i området. Oslo kommune, JM Norge AS, Obos Nye Hjem, Selvaag AS, Block Watne AS og ca. 130 private grunneier på området. Eventuelt en søppelsug i området. Ca. 4000 dekar stort område i sørøst i Oslo. Kan bygge 9000 boliger totalt.
Ny/ombygging av havneområder m.m. på Akersneset i Oslo
Vippetangen er et sentralt og viktigt område i Fjordbyen og utgjør et bindeledd mellom Pipervika og Bjørvika. De spesielle hensynene knyttet til eksisterende fergeterminal, cruisekai, havnerelatert kulturmiljø og Akershus festning skal ivaretas samtidig med at det også skal legges til rette for etablering av Fjordtrikk, Havnepromenade og byrom samt nye publikumsattraksjoner.
Etablering av parklokk over E6 på Manglerud i bydel Østensjø, Oslo
2-3 års byggetid. Bygging av et 400 meter langt og 70 meter bredt lokk over E6.
Nybygg av transformatorstasjon og kraftledning bydel Søndre Nordstrand, Oslo
2 krafttransformatorer med ytelse på 300 MVA. Spenningsnivå: 420/132 kV. 450-550m lang kraftledning. Inklusive Klemetsrud kraftledning. Period 2024-2027.
Nye T-banestasjoner på Fornebubanen, entreprise E3
Entreprise E3 omfatter; Installasjon tunnel før sporlegging. Sporbygging - hele tunnelen. Installasjon i tunnel etter sporlegging. Testing og idriftsettelse jernbaneteknikk. 5 doble overkjøringsspor. 1 enkelt overkjøringsspor. Ca. 20,3 km strømskinne. Ca. 21.500 sviller. Ca. 43.500 stk. befestigelse. 11 kV forsyning langs begge sider av sporet. Impulsvifter i par i tunnel (mellom stasjoner).
Fornyelse til 420 kV ledning fra Ulven til Furuset og oppgradering av Furuset transformatorstasjon
Mot 2030 vil ledningene fra Ulven til Furuset og videre nordover, samt Furuset stasjon bli fornyet.
Ny trikkelinje Sinsenkrysset-Tonsenhagen i bydel Bjerke
Inne i Oslopakke 3 for utførelse 2021-2024.
Nye T-banestasjoner på Fornebubanen
Prosjektgruppe Fornebubanen: Multiconsult Norge AS/Cowi AS. Antall oppganger til terreng: 2. Plattformens dybde under terreng 28 m. Antall heiser fra plattform: 2. Antall rulletrapper fra plattform 4. Antall kubikk betong: 5.000.
Ny parkbro mellom Økern og Løren i Oslo
24 meter bred. Mellom torget på Løren og Nye Økern senter. 1,5-2 års byggetid.
Sykkeltiltak langs E6 i Oslo
Strekning 3,1 km.
Nybygg av gang- og sykkelveg og fortau på Riksveg 150 i Oslo, Ring 3
Formålet med planen er å legge til rette for gående og syklende. Dette gjøres ved å etablere en mer helhetlig løsning i området.
Nybygg av park på Økern i bydel Bjerke, Oslo
Ferdigstillelse før skolestart 2027.
Nybygg av adkomst på stasjon i Oslo
Sikring av gammelt tverrslag mellom plattform 2 og 4, etablering av sjakt i fjell for ny utgang med trapp og heis til Finnmarksgata mot Tøyenparken.
Nybygg av park og veier, gater og torg på Filipstad i Oslo
Total utviklingspotensial i kvm: 170000.
Etablering av ny sykkeltrasé mm i Oslo
Gnr/bnr: 224/348, 999/845, 223/20, 999/410, 224/374, 76/277, 76/175, 76 /174, 76/171, 76/176, 76/13, 76/299, 250/15, 76/311, 76/75, 76/102, 999/387. Detaljregulering for Sandakerveien/Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 49. Detaljregulering for Grefsenveien fra Grefsenveien 49 til Disen vendesløyfe.
Forberedende arbeider for ERTMS i Norge, Østfoldbanen/Follobanen
- Føringsveier for kabler på stasjoner, sidespor, planoverganger, blokkposter og rasvarsling - Fundament for nye tekniske hus - Strømforsyning for nye installasjoner, inkludert reservestrøm
Forberedende arbeider for ERTMS i Norge, Oslo S-Eidsvoll
- Føringsveier for kabler på stasjoner, sidespor, planoverganger, blokkposter og rasvarsling - Fundament for nye tekniske hus - Strømforsyning for nye installasjoner, inkludert reservestrøm
Nybygg av transformatorstasjon i Oslo
Tidsperiode 2024-2027.
Nybygg av pumpestasjon i bydel Gamle Oslo
Ny 5800 meter lang distribusjonsledning DN500 fra Klemetsrud til sentrum.
Nybygg av gang-og sykkelbru på Bryn i Oslo
Brulengde total : 71,60 meter. Bordgang total : 110 meter. Antall spenn : 8. Lengste spenn : 15,50 meter. Konstruksjon : Stålkasse / stripefundament (betong). Gnr/Bnr: 144/19, 939, 1597.
Nybygg av parkeringshus ved Østre Aker vei i bydel Bjerke, Oslo
Plass for ca 150 stk biler fordelt på tre plan.
Ny gang- og sykkelvei i Oslo
Fra Trettebakke til Peder Ankers plass.
Nybygg av energiproduksjon i Oslo
Gnr/bnr: 207/399, 207/400, 207/43, 207/44, 250/11, 999/13.
Nytt sykkelfelt langs Ytre Ringvei i Oslo
Det er en del grunnerverv på strekningen, byggestart kan tidligst starte i 2026. Det legges opp til opphøyd sykkelfelt med 2,2 m bredde i begge retninger, fortau med 2,5 m bredde og kjørebane med 3,25 m bredde.
Etablering av bro og brygger på Kongsgården i bydel Frogner, Oslo
Det ønskes omorganisert og etablert brygger på Killingen og med bro (på bryggeanlegget) mellom Killingen og gbnr. 1/1, samt etablere en bølgebryter sjikane mellom Kaffiskjæret og Bygdøylandet. Gnr/bnr: 1/1, 6/9.
Oppføring av gangbro på Bispekilen i Bjørvika mellom B6a og B6b i Oslo
Ca. 170 m2. Gangbru mellom eksisterende kai i nord og planlagt kai i sør, ikke fundamentering, da brua legges oppe på kaikonstruksjoner. Belysning integreres i underkant av håndløperen for rekkverket.
Etablering av ladestasjon for elbiler til Statsbyggs leietakere i Norge
Statsbygg ønsker å tilby el-ladepunkter til sine leietakere på eksisterende eiendommer. Gjelder hele Norge.
Kartlegging for utvikling av brukervennlig løsning for lading av tunge kjøretøyer i Norge
Som del av nasjonal ladestrategi skal Statens vegvesen i samarbeid med markedsaktørene initiere utvikling av en brukervennlig løsning for lading av tunge kjøretøyer. Gjelder hele Norge.
Nybygg av teknisk bygg i bydel Alna, Oslo
Bygget skal romme tekniske installasjoner tilknyttet renseanlegg for overvann.
Sykkeltilrettelegging og sikring av trær i bydel Ullern, Oslo
Gnr/Bnr: 3/634, 30/305, 30/335, 30/98, 31/500, 31/501, 31/509, 31/57, 31/60, 31/65, 31/66, 5/103, 5/12, 5/27, 5/50, 5/52, 5/53, 5/57, 5/59, 999/65, 999/805
Etablering av mobilitetspunkt i bydel Alna, Oslo
Mobilitetsformer som torget kan legge til rette for inkluderer sykkelparkering (stativ og «sykkelboks»), selvbetjent sted å fikse sykkel, parkering for delte mikromobilitetstjenester (sykkel og/eller elsparkesykkel), delte biler, av- og påstigningsplass for passasjerer i selvkjørende biler og taxier, «kiss and ride», oppholdsarealer (sittebenker) mm. I tillegg kan torget bidra til bedre og mer sikre gangforbindelser.

Gratistilbud
til bedrifter!

Vil du vite mer om disse prosjektene? Vi gir deg et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og den mest omfattende overvåkning av prosjektmarkedet.