Alle planlagte anleggsprosjekter i Møre og Romsdal fylke
Ny fjordkryssing, E39 over Vartdalsfjorden i Vartdal
Kryssing av Vartdalsfjorden. Grunnundersøkelsene utføres over to faser; i fase 1 skal det gjøres geofysiske målinger og i tillegg innledende geotekniske undersøkelser (uten boring) og basert på resultatene av fase 1 og derav følgende vurderinger skal det i fase 2 gjøres detaljerte geotekniske undersøkelser (med boring).
Ny fjordkryssing ved Hafast/Sulafjorden, Sula og Ålesund
Kryssing av Sulafjorden. Grunnundersøkelsene utføres over to faser; i fase 1 skal det gjøres geofysiske målinger og i tillegg innledende geotekniske undersøkelser (uten boring) og basert på resultatene av fase 1 og derav følgende vurderinger skal det i fase 2 gjøres detaljerte geotekniske undersøkelser (med boring).
Utvikling av område på Lundavang i Molde kommune
Molde kommune skal utarbeide områdeplan for et større område som blir en ny bydel på Lundavang. I denne forbindelse har Molde kommune behov for å kjøpe leverandørtjenester til utarbeidelse av konsekvensutredning for hele området på Lundavang og Stuevollen i tråd med politisk vedtak.
Nybygg av 420 kV kraftledning mellom Surna-Viklandet
Det skal bygges ny 420 kV kraftledning mellom Trollheim og Viklandet i Surnadal og Sunndal kommuner i Møre og Romsdal. Ledningen blir ca. 47.5 km lang. Det skal bygges ca. 44 km nytt. Ledningen bør være i drift i løpet av 2018 for å møte fremdriftsplanene for vindkraft i Snillfjord.
Opprydding av forurenset havn i Ålesund
Opprydding av miljøgifter i sedimenter i Aspevågen, samt stoppe spredning av miljøavgifter fra land i prosjektene som benevnes "Renere fjord Ålesund" og "Gassverkstomta".
Nybygg av transformatorstasjon og 132 kV ledning Bruvoll-Rokset
Bygging av ny Bruvoll transformatorstasjon med følgende bestykning:
• Utendørs 132 kV koblingsanlegg med 4 bryterfelt, 2 linjefelt og 2 transformatorfelt.
• Dobbel 132 kV samleskinne
• 2 stk transformatorer på inntil 60 MVA, en på 132/22 kV og en på 66-132/22 kV i
transformatorceller på ca. 80 m2
.
• 1 stk 22 kV koblingsanlegg med inntil 12 avganger
• Bygging av 1 stk. ekstra transformatorcelle og fundamenter til 1 stk. 132 kV bryterfelt.
• Nødvendig kontroll- og hjelpekraftanlegg plassert i stasjonsbygning.
• Stasjonsbygning på ca. 270 m2 med takhøyde på 4,5 meter.
• Adkomstvei med lengde 33 meter og bredde 8 meter fra dagens stasjonstomt.
• Sanering av 66 kV-anlegg i dagens Bruvoll transformatorstasjon.
Videre omsøkes anleggskonsesjon for følgende linje/-kabelseksjoner:
• Ny 8,0 km 132 kV-luftlinje med komposittmaster og type FeAl 240 mellom ny
Bruvoll transformatorstasjon og kabelendemast ved dagens Rokset trafostasjon.
• 420m ny 132 kV-jordkabel av type TSLF 3x1x2000 Al i ny trasé mellom endemast
ved dagens Rokset trafostasjon og skjøtepunkt mot sjøkabel over Kvernesfjorden.
• Sanering av 8,2 km eksisterende 66 kV luftlinje på samme strekning.
• Sanering av ca. 350 m jordkabel i to seksjoner mellom kabelendemast ved dagens
Rokset transformatorstasjon og skjøtepunkt mot sjøkabel i landtak ved Rokset.
Utvidelse av transformatorstasjon i Hareid kommune
Linja søker om å utvide Hareidsberget for å styrke forsyningssikkerheten, fornye anleggene, øke overføringskapasiteten og tilrettelegge for spenningsoppgradering fra 66 til 132 kV i regionen. Omsøkte tiltak omfatter i hovedsak ny 132/22 kV transformator i ny sjakt og utvidelse av 132 kVkoblingsanlegg, for å erstatte eldre 66/22 kV transformator
Opparbeidelse av infrastruktur for boligområde ved Fyllingen Slipp i Langevåg
Hensikten med reguleringsplanen er å detaljr egulere eiendommen 99/33 - 70 - 372 - 373 - 375 og 376 til boligområde , herunder: BKBH til område for høgblokker. BKBL1 til område for lavblokk. BKBL2 til område for terrasseblokk. BFS1 og BFS2 til område for eneboliger. BFS3 til tilleggsareal for eksisterende boligområde.
Areal for Høgblokker - BKBH 6085,77
Areal for Lavblokker - BKBL1 1438,89
Areal for Lavblokker - BKBL2 2055,99
Frittliggende småhusbebyggelse - BFS1 764,74
Frittliggende småhusbebyggelse - BFS2 1499,88
Rehabilitering av dammer i Volda kommune
Føremålet med planen er å sikre drikkevasskjelde for Volda sentrum. Som tiltak skal demningane rehabiliterast i samsvar med gjeldande forskrifter. Vassnivået eller volumet til sjølve Dinglavatnet skal ikkje aukast.
Utfylling i sjø for utvidelse av produksjonsanlegg, nybygg av kai mm. på Ellingsøya
Planen legg til rette for utviding av eit eksisterande industriområde med utfylling i sjø, ny kai, og framtidig utviding av bygningsmasse på utfylt område. Tiltakshavar er Mattias Bjørge AS. Det blir også regulert to naustområde med tilhøyrande parkeringsareal og eit småbåtanlegg. Det er lagt opp til ny og betre tilkomstveg til industriområdet og det eine naustområdet.
Oppgradering av E39 Vestnes ferjekai og landområde i Vestnes kommune
Etablering av ferjekaibås nummer to på Vestnes ferjekai, som tiltak for å auke beredskapen og sikre kontinuitet på ferjesambandet E39 Vestnes-Molde ved ein eventuell driftsstans. Landområdet skal oppgraderast tilpassa nye løysingar og funksjonar, og tilbodet for mjuke trafikantar skal gjerast meir trafikksikkert, m.a. med etablering av gang- og sykkelveg og ein undergang som skal knytast mot den kommunale vegen Buktavegen.
Nybygg av minikraftverk i Fjord kommune
Vassdragsområde 100.2B2Z. Søkt produksjon 6,80 GWh.
Tafjord Kraftproduksjon AS søker om løyve til å bygge Stavåna minikraftverk i Stavåna. Inntaket, av typen coanda, er planlagt på kote 410. Der i frå vil vassvegen gå i ei 1700 m lang nedgraven røyrgate fram til kraftstasjonen på kote 150. Middelvassføringa i elva er 1290 l/s. Det er planlagt ei maksimal slukeevne i kraftverket på 500 l/s. Saman med ein installert effekt på 0,99 MW vil dette ifølgje søknaden gje ein årleg middelproduksjon på 6,8 GWh. Det er planlagt å sleppe ei minstevassføring på 170 l/s om sommaren og 49 l/s om vinteren. Det er behov for å bygge om lag 120 m ny veg som tilkomst til kraftstasjonen. Det er i utgangspunktet ikkje planlagt å ha permanent veg til inntaket. Stavåna er del av Stordalsvassdraget som er verna gjennom Verneplan III for vassdrag.
Rassikring på Fylkesveg 63 Trollstigen fra Huldrebrua - Stigfossbrua i Fjord/Rauma kommune
Alternativ A: Fjellsikringsalternativet
Fjellsikringsalternativet baserer reinsk og sikring av fjellet med boltar, nett, fanggjerde med meir. Arbeidet kan gjennomførast m.a. med bruk av taugåande personell.
Alternativ B: Tunnelalternativet
Tunnelalternativet er ein T13-tunnel (13 meter brei) med plass til to køyrefelt og gangveg som strekkjer seg frå Fiva-svingen og opp til Stigfossbrua. Tunnelen vil føre trafikantar vekk frå det partiet med høgast risiko for steinnedfall og skred.
Gratistilbud
til bedrifter!
Vil du vite mer om disse prosjektene? Vi gir deg et innblikk i hvilke muligheter som finnes i landets største prosjektdatabase og den mest omfattende overvåkning av prosjektmarkedet.